15 Септември 2024неделя08:58 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Защо мозъкът ни подтиква към паническо пазаруване

Специалисти обясняват кое ни кара да посягаме именно към тоалетната хартия

автор:Дума

visibility 228

Източник: Епицентър

Паническото пазаруване обхвана хората във всички държави на фона на разпространението на новия коронавирус в световен мащаб, като потребителите по целия свят се запасяват със стоки като дезинфектанти за ръце, консервирани храни и тоалетна хартия.

Множество търговци на дребно в САЩ ограничават продажбите на хигиенни продукти за ръце, докато австралийските купувачи вече могат да се снабдят само с ограничено количеството тоалетна хартия.

Психолози разказват пред CNBC защо мозъците ни подтикват да изпадаме в паника, дори когато властите уверяват обществото, че няма нужда.

Според Пол Марсдън, експерт по потребителска психология от Университета за изкуствата в Лондон, краткият отговор може да се намери в психологията на „терапията на пазаруването“ - ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

„Става въпрос за връщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол“, казва той. „По-общо, паническото пазаруване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди“, добавя Марсдън.

Тези нужди са автономност или нужда от контрол, свързаност, която той определя като „ние пазаруваме“, а не „аз пазарувам“ и компетентност, която се постига при покупка и дава на хората усещане, че са „умни купувачи“.

„Страх от заразяване“

Междувременно Сандър ван дер Линден, доцент по социална психология в университета в Кеймбридж, казва, че има както генерализирани, така и специфични за коронавируса фактори.

„В САЩ хората получават противоречиви съобщения от здравните власти и администрацията на Тръмп“, смята той. „Когато една организация казва, че ситуацията е извънредна, а друга казва, че е под контрол, това кара хората да се притесняват“, добавя Ван дер Линден.

Президентът Доналд Тръмп омаловажи въздействието на инфекцията от коронавирус в САЩ в Twitter тази седмица. Сега вирусът присъства в поне 35 щата, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията (CDC).

„Когато хората са стресирани, здравият разум е възпрепятстван, така че те гледат какво правят другите хора. Ако другите се запасяват, това Ви кара да участвате в същото поведение“, казва той. „Хората виждат снимки на празни рафтове и независимо дали е рационално, това им изпраща сигнал, че така трябва да се прави“, казва Ван дер Линден.

„Понякога социалното познание може да има голяма полза - от еволюционна гледна точка, когато не знаем как да реагираме на нещо, търсим насоки от другите“, добавя той. „Ако сте в джунглата и някой скочи, видял змия, автоматично правите същото".

Тоалетната хартия - "икона" на масовата паника

 

И докато продажбите на сапуни за ръце и дезинфектанти нарастват на пазарите по света от началото на огнището, потребителите също се запасяват с едно изненадващо изделие - тоалетна хартия. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, казва той. „В други бедствени условия, като наводнения, можем да се подготвим, защото знаем от колко стоки се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо.“

„Когато влизате в супермаркет, търсите стоки със стойност и големи обеми“, добавя той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетна хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

Циврикос, подобно на Ван дер Линден, каза пред CNBC, че липсата на ясно послание от фигури на властта подхранва паниката.

БНБ налага ограничения за жилищните кредити

автор:Дума

visibility 1213

/ брой: 175

Пак отложиха новото изчисление на такса смет

автор:Дума

visibility 1244

/ брой: 175

Забраняват на колекторските фирми да тормозят длъжници

автор:Дума

visibility 953

/ брой: 175

Пентагонът въоръжава България с ракети

автор:Дума

visibility 1329

/ брой: 175

Напрежение в Германия заради мигрантите

автор:Дума

visibility 1193

/ брой: 175

Русия ограничава износа на уран

автор:Дума

visibility 1242

/ брой: 175

Почина бившият президент на Перу Алберто Фухимори

автор:Дума

visibility 1079

/ брой: 175

Есента на Визионера

автор:Александър Симов

visibility 1878

/ брой: 175

Саботаж на доброто

автор:Юлия Кулинска

visibility 1971

/ брой: 175

Зубрачът Главчев

автор:Юри Михалков

visibility 1814

/ брой: 175

ПП-ДБ-СС взривиха всичко, до което се докоснаха в София

автор:Дума

visibility 1190

/ брой: 175

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ