20 Май 2024понеделник10:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Защо ЕС и САЩ няма да договорят ТТИП?

И политически фактори вече силно намаляват вероятността от подписване на споразумението

/ брой: 201

visibility 36

Альона Сокорянская

След като през октомври 2015 г. беше подписано споразумение за Транстихоокеанско партньорство (ТТП), изглеждаше, че аналогичното споразумение между САЩ и ЕС не е в паралелна вселена. Заедно с ТТП споразумението Трансатлантическо търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП)трябваше да стане едно от основните външнополитически постижения на Барак Обама, докато е на президентския пост. Мегаспоразумението от ново поколение, което би обединило двата най-големи пазари в света, би укрепило американското водачество в написването на правилата на играта в световната търговия. Ако това се случи, САЩ ще се окажат в центъра на нова геоикономическа конструкция, а останалите държави ще бъдат принудени да търсят възможност да влязат в оглавяваните от Америка блокове.
Именно поради това през 2013 г., когато започнаха преговорите за ТТИП, Обама поръча тази задача на един от най-влиятелните и опитни хора от своя екип - Майкъл Фроман, назначен на поста търговски представител на САЩ. Завършването на преговорите по ТТИП (а също така и ратифицирането на заседналия в Конгреса на САЩ ТТП) до края на президентския мандат на Обама е един от най-важните приоритети на администрацията. Въпреки това сега съдбата на мегасделката е още по-неясна, отколкото в началото на годината.
От самото начало на преговорите проектът предизвиква

силно недоволство в Европа             

заради секретността на преговорите, до които от страна на ЕС бяха допуснати чиновници от националните правителства, евробюрократи и представители на най-големите корпорации. След като на 2 май 2016 г. холандският клон на "Грийнпийс" публикува повече от двеста страници от предварителната версия на споразумението (14 от 30 глави), броят на протестите срещу ТТИП се увеличи драстично. Най-остро от политиците се изказа френският президент Франсоа Оланд, който каза, че страната му "никога няма да постави под въпрос своите основни принципи в областта на селското стопанство, културата и взаимния достъп до пазарите на обществени поръчки". Обществената кампания "СТОП ТТИП", обединяваща повече от 500 европейски организации, счита, че в случай на споразумение в Европа ще бъдат снижени стандартите за безопасност на храните и опазване на околната среда, ще се увеличи безработицата, ще има намаляване на заплатите и сферата на социалните услуги ще бъде приватизирана от големия бизнес. Активистите също са възмутени от ниската прозрачност на преговорите и плановете да се улесни достъпът до обществени поръчки в ЕС до американските компании.
Най-активните противници на ТТИП са европейските фермери и представителите на националните аграрни лобита. Препъникамъкът за тях е защитата на географските указания при селскостопанската продукция. Особено чувствителен е този въпрос за производителите във Франция и Италия, които се опасяват, че пазарът на ЕС ще бъде запълнен с по-евтини продукти на американските конкуренти. През май 2016 г. към този хор се присъедини към правителството на Гърция, заявявайки, че ще наложи вето на споразумението за ТТИП, ако под защита не попада сиренето "фета". След 13-я кръг от преговорите броят на защитените географски указания в ЕС падна до 150, макар Европейската комисия първоначално да беше планирала, че под закрилата попадат 200 наименования.
Европейските фермери също така се безпокоят от положенията в бъдещото ТТИП, засягащи санитарните и фитосанитарните мерки. САЩ се стремят да установят "принципа на предпазливостта", който се използва в качеството на основа за регулиране в ЕС, когато производителят носи тежестта на доказване на липсата на вреда за здравето от продуктите, а подробен анализ на продуктите се извършва преди разрешението да бъдат внасяни в Европа. В САЩ се използва "принципът на научна обосновка", при който стоките могат да бъдат внесени в страната, ако не се докаже фактът на възможно увреждане на човешкото здраве. Съдейки по текста на слетите глави на ТТИП, САЩ също така оказват натиск върху ЕС да позволи вноса в Европа на генетично модифицирани продукти и месо, отглеждани с използването на хормони и антибиотици.
И най-накрая

позициите на американските и европейските преговарящи се разминават                      

по въпроса за експортните субсидии за производителите на селскостопанска продукция. ЕС настоява да бъде установен на 180 дни максималният срок за погасяване на експортното кредитно финансиране. САЩ застават твърдо против и смятат, че "страната не трябва да въвежда или поддържа каквато и да е експортна субсидия за която и да е селскостопанска стока, предназначена за доставка на територията на друга страна".
Селското стопанство е най-големият, но съвсем не единствен проблем между ЕС и САЩ. Съдейки по материалите на "Грийнпийс" и изтеклата информация в медиите, следващият по острота въпрос е достъпът до обществените поръчки. Американците не са съгласни да бъдат допуснати европейските компании на пазара на железопътни превози и градския транзитен трафик, до договори в областта на сигурността на въздухоплаването, както и до покупки за Федералното управление на авиационната администрация. Освен това европейците търсят по-широк достъп до обществени поръчки в редица американски щати, които не са включени в приложението към споразумението на Световната търговска организация (СТО) за държавните поръчки, както и за осигуряване на поръчки на големи американски градове.
Още един проблем е либерализирането на взаимния достъп до пазара на услугите. В ЕС достъпът на чуждестранни компании е ограничен до 250 вида услуги, включително такива сфери като комуникациите, образованието, транспорта и финансите. САЩ се опитват да убедят ЕС този списък значително да бъде съкратен, обещавайки в замяна да отстранят бариерите от своите пазари и да оставят само в девет сфери ограниченията за европейски компании (преди всичко финансите и здравеопазването). Екипът на Майкъл Фроман посочи, че в споразумението за търговия с Канада (CETA) ЕС е отишъл много по-далеч, отколкото е готов да отиде с американците при ТТИП. Европейците обаче възразяват, казвайки, че канадците са направили редица насрещни отстъпки, на което, както изглежда, сега американците не са готови. Единственият пробив по време на юлския кръг от преговори беше направен в сферата на финансите, когато ЕС предложи включването на този сектор в дневния ред на преговорите.
Подобни дискусии се водят и около телекомуникациите. В САЩ чужденци могат да са притежатели на не повече от 20% от акциите на телекомуникационните компании, но ЕС иска този праг да бъде вдигнат на 51%, за да могат европейските компании да откриват напълно принадлежащи им филиали в САЩ.

Основателни противоречия           

предизвиква и сферата на енергетиката. Една от отдавнашните идеи на Еврокомисията е регулирането на доставките на втечнен природен газ от САЩ и по този начин да се намали зависимостта на Европа от "Газпром" - се сблъсква с правните пречки, които ограничават износа на втечнен природен газ от Източното крайбрежие на САЩ. ЕС се надява да реши този проблем с помощта на ТТИП: в аналитичен текст към главата по енергетиката чиновниците от Еврокомисията пишат, че ЕС и САЩ "трябва да се договорят за юридически обвързващи положения за отстраняване на всички съществуващи ограничения при износа на природен газ в търговията между тях". Също така ЕС иска да получи недискриминиращ достъп до инфраструктурата на САЩ за транспорт на петрол и газ, като в замяна предостави на американските компании същите възможности в Европа. Някои изтекли в медиите информации позволяват да бъде направен изводът, че редица положения в главата за енергетика противоречат на политиката на ЕС за борба с климатичните промени и отстраняват стимулите за развитие на възобновяемите източници на електроенергия.
В американските предложения за споразумение има редица позиции, които директно засягат интересите на Еврокомисията и националните бюрокрации на страните от ЕС. Например САЩ настояват за това и на двата бряга на Атлантика да бъдат внедрени американски механизми за оценка на регулиращото въздействие (RIA), които значително увеличават разходите по приемането на нови закони, стандарти и технически регламенти. В американския вариант RIA са придружавани от сложно математическо моделиране, което трябва да представи анализ на възможните издръжки и изгоди от въвеждането на нови норми в максимално обективен вид.
Освен това САЩ насърчават специална процедура за уреждане на спорове между чуждестранния инвеститор и държавата (ISDS), която предвижда прякото участие на чуждестранни инвеститори в спора за международен арбитраж без посредничеството на държавата. ЕС настоява на правото на правителството да ограничи възможността инвеститорите да оспорват всякакви мерки, наложени от правителството в рамките на процеса на ISDS - същият принцип е установен СЕТА.
Описаните противоречия са напълно типични за сложните търговски преговори - от такива обсъждания се състоеше и историята на успешно подписаното, но още нератифицирано ТТП. Само че в случая с ТТИП това лято се появиха и политически фактори, които силно намаляват вероятността от подписване на сделката - "Брекзит", предстоящите президентски избори в САЩ. А ако при ратифицирането в Конгреса се провали и TPP, то най-амбициозната част от външнополитическия дневен ред на Барак Обама ще се превърне в неуспех.
 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1578

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1519

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1561

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1695

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1588

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1688

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1474

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1831

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1865

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1689

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ