Закриват областните учебни центрове за болни деца
/ брой: 33
Областните ресурсни центрове за работа с деца със специални потребности се закриват и вместо тях се правят центрове за подкрепа на личностното развитие, които обаче се занимават и с талантливите деца. От 2016 г. общините сами ще решават дали да имат такива центрове и всяко училище ще трябва да си назначава ресурсен учител, ако има деца със специални потребности. Общините могат да ползват и "доставчици на образователни услуги", но има възможност за тях да се събират и такси. Това прие вчера мнозинството от ГЕРБ въпреки всички възражения и аргументи на опозицията при второто четене на Закона за предучилищното и училищното образование.
Няма как всяко училище да намери пари да си назначи ресурсен учител за всяко дете с различни специални потребности, особено ако в едно училище има пет такива деца, опонираха Валентина Богданова и Ивелин Николов (БСП). Просто тези деца ще си седят вкъщи и няма да получат нито образование, нито грижа особено на фона на това, че закривате и помощните училища, заяви Николов. Мнозинството обаче гласува непреклонно текста, внесен от МОМН и МС, с аргумента, че ресурсните центрове харчели много пари и някои имали раздут щат, а децата със специални потребности трябвало да учат заедно с всички останали, за да няма дискриминация.
ГЕРБ приеха и текста, че на училищата и дори на детските градини се дава автономия да имат своя политика и учебни планове, което Валентина Богданова коментира като пълно отдръпване на държавата от функциите й спрямо образованието. Не бе прието предложението на Лютви Местан да има държавен стандарт за матурите, тъй като в момента абитуриентите получават високи оценки по български и литература, дори ако са решили само теста и не са съставили ни едно изречение във втория модул.