20 Май 2024понеделник04:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Забравената френска автокрасота и разкош

/ брой: 228

автор:Дума

visibility 1034

Сред нашите автомобилисти битува правилото – немските коли са здрави и технични, френските пък удобни и комфортни. С една дума, мечтата на българина е немска техника с френска визия. Днес определено френските автопроизводители отстъпват на английските и немските си колеги по отношение на автомобилния разкош, но това не винаги е било така. В периода между двете световни войни френските коли са били еталон за автомобилна красота и разкош. За съжаление останал в аналите на автомобилната история. Отсега усещам как някои фенове започват да подскачат, затова е добре да се върнем назад в историята и да видим някои от най-ярките представители на френския автомобилен разкош и красота.
Delaunay-Belleville
В началото на миналия век марката Delaunay-Belleville се е брояла за най-престижна в света – с нейните автомобили са се возили доста короновани особи – гръцкият крал Георг I, испанският крал Алфонсо XIII и руският цар Николай II. Автомобилите са били дело на Жюлиен Белвил и Луи Делоне, и са предлагали почти всичко достъпно за епохата – комфортна визия, висока надеждност, двигатели с мощност от впечатляващите за тогава 70 к.с. и много красиви купета. Към 1920 година, обаче, качеството на автомобилите им започва да пада, а съответно на това и продажбите. Криво-ляво, основаната през 1904 година марка стига до годините след Втората световна война, след което изчезва от автомобилната карта на света.
Hotchkiss
Компанията Hotchkiss е била основана от американския предприемач Бенджамин Хочкис, преместил я в средата на 19 век във Франция. Фирмата е известна с производството си на огнестрелни оръжия, картечници и оръдия, а 18 години след смъртта на основателя си в 1903 започва да прави и разкошни автомобили. Отначало са купували двигатели и други възли от други производители като Panhard et Levassor, De Dion-Bouton, а в дизайна им се чувства влиянието на Меrcedes. Към средата на 20-е години започва да ползва собствени мотори, дизайнът също е “домашен”. Някои от моделите й са изработени в каросерийните ателиета Veth and Sons и Riviera. Но и тази компания, макар и по-късно - в 1966 г., също потъва в небитието, въпреки че е имала поръчка от френската армия за производство по лиценз на американския джип.
Bucciali
Компанията е кръстена на създателите си братя Бучиали и е работила от 1922 до 1933 години и за това време са били направени само 151 баснословно скъпи и технологични автомобили. На автосалона в Париж през октомври 1928-а фирмата показва модела си Bucciali TAV-6, снабден с предно предаване още 6 години преди смятания за пионер в тази посока Citroen Traction Avant. Машината е имала изцяло независимо окачване и дори безстепенна предавателна кутия (вариатор), която сега преживява възраждане в съвременните, най-вече японски автомобили. До наши дни са оцелели едва три автомобила, сред които и разкошният седан TAV 8-32 Fleche d'Or Berline с купе на ателието Saoutchik.
Talbot-Lago
Яков Савчук е бил руски емигрант, известен във Франция като Жан Савчик и собственик на каросерийното ателие Saoutchik. Той е работил доста с Talbot, правил е отлични купета и кабриолети, а компанията отбелязва връх в историята си в периода 30-те - 50-те години на миналия век. Тогава тя е била собственост на италианеца Антонио Лаго откъдето и част от името й. Високото ниво на автомобилите Talbot-Lago се потвърждава от рекордните цени, давани за тях на различните търгове за ретро коли, достигащи няколко милиона евро.
Avions Voisin
“Животът” на тази марка е къс, но ярък, поместен е между двете световни войни. Основана е от Габриел-Еужен Воазен – един от пионерите новатори на авиацията в периода 1905–1918 г. Любовта му към самолетите се вижда и в колите на марката – леки заради използването на алуминий, аеродинамични и добре обмислени по отношение на безопасността. Те са били и много бързи за времето си - през 1925 г. леко модернизиран граждански техен автомобил с 4-литров двигател показва на шосе средна скорост от 190 километра в час.
Delage
Не по-малко пъргави и бързи са били автомобилите на Луи Делаж и едноименната му компания. Поставяли са рекорди на пистите, а извън тях са поразявали с разкош. Моделите Delage D6 и D8 още тогава стават стилни икони, а днес на търговете вървят за милиони долари. Компанията е основана през 1905 г., през 30-те години на миналия век я купува друга френска компания, а истинската й ликвидация настъпва през 1953 г.
Delahaye
Delahaye е марка с богата история, която купува Delage в средата на 1930-те. Тя също ползва услугите на каросеристи като Figoni & Falaschi и Saoutchik. Основана е през 1894 г. и приключва през 1954 г., като към края на “живота” си се слива с Hotchkiss. Днес има няколко опита за възраждането на тази марка, но без реален резултат.
Facel Vega
Facel Vega е един от малкото френски опити да се направи луксозен автомобил след Втората световна война. Той е бил успешен в техническо отношение, но пълен провал в икономическо. Фирмата е била собственост на Жан Данино и оцелява едва 10 години – от 1954 до 1964 година. За този период са направени няколкостотин спортни и луксозни купета и кабриолети, както и 152 много красиви седана Excellence с отварящи се срещу движението задни врати. Тогава колите не са оценени както трябва, но днес на търговете цените за оцелелите екземпляри са пределно високи.
Bugatti
Пътят на компанията Bugatti е пълен с възход и падение, процъфтяване, банкрут и възкръсване като птицата Феникс от пепелта. Днес тя процъфтява под егидата на най-големия немски автопроизводител и неин собственик Volkswagen. Не знам дали не би се обърнал в гроба основалият я през 1909 година Еторе Бугати заради този факт, но едва ли е предполагал, че автомобилите с неговото име днес не само ще са на пътя, но и че ще са и най-бързите серийни модели. Това явно е в гените на марката Bugatti, защото в началото на миналия век те са отбелязвали победи в състезанията Гран при и 24-те часа на Льо-Ман. В същото време са омайвали нашите автомобилни предци с красотата на своите купета, кабриолети и седани, в които са били влагани най-добрите материали и мощни двигатели. Традиция на която не изневеряват в компанията и днес. Ако в някой търг се появи автомобил Bugatti от началото на миналия век, той неизменно става негова звезда, за цената да не говорим. Същото е и днес – извъртени глави на улицата и увиснали уста, когато стане дума колко струват новите й последни модели...

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1435

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1386

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1408

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1530

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1454

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1549

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1352

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1665

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1640

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1551

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ