От редактора
За промяната и първата крачка
/ брой: 211
Много хубави неща предлага БСП в предложения алтернативен бюджет. Ще спомена само някои от тях.
Отмяна на плоския данък и въвеждане на прогресивен е по-справедливото решение. Но за да има ефект, трябва да бъде ударена сивата икономика. А за да се случи това, трябва да имаме работеща реална икономика, но за какво говорим, когато страната ни не произвежда почти нищо, а разчита на внос и услуги?
Лечебните заведения не трябва да бъдат търговски дружества. Не може да си плащаш редовно здравните осигуровки, а когато се наложи да се лекуваш, в болницата да те гледат в ръцете (портфейла) и изведнъж да разбираш, че повечето неща не се поемат от здравната каса и ако искаш лечението да е успешно, трябва да си платиш в брой.
Като учител ще обърна специално внимание на отмяната на делегираните бюджети. Те не свършиха никаква работа. Порочната формула "парите следват ученика" само доведоха до ситуацията проблемни ученици да бъдат задържани насила в училище, за да могат да бъдат получени предвидените за тях пари и да им се "помага" с подарени тройки да преминават в следващ клас. Това създава у учениците чувство за безнаказаност. А живеем в болно общество, където свободата се разбира като свободия и на учениците им се вменява (най-вече от родители, а и тиражирани по медиите модели на поведение), че могат да правят, каквото си искат. Това задълбочава проблемите, част от които са неконтролируема агресия, незачитане на авторитети и ниска образованост. Истинската цел на псевдореформата, обърнала образованието наопаки, е усвояването на определени пари от Европейския съюз, а не обоснована промяна.
В този контекст бих споменал и тежките чанти с учебници, които са принудени да мъкнат учениците. Те също са част от тази погрешна политика, която дава възможност на фирмите производители да трупат големи печалби на гърба на децата (и в пряк, и в преносен смисъл) от учебниците и задължителните няколко помагала към тях. Не знам, като ученик чантата ми не беше толкова тежка, учебниците - толкова лъскави, а получих добро образование.
А от образование, култура, здравеопазване и спорт не трябва да се печели. Не и като пряко финансово измерение. Те имат социална функция - човекът да бъде здрав, образован и културен. Печели се от развита икономика, изградена от същия този здрав, образован и културен човек. Затова и печалбата е дългосрочна.
Необходима е промяна. "И най-дългият път започва с първата крачка,"- казва Лао Дзъ.