За посещението на една стара дама
/ брой: 87
- * Нашият свят доведе както до атомната бомба, така и до гротеската, смята Фридрих Дюренмат
- * В притчовата история на Дюренмат безпощадно се усеща силата на един "вечен двигател" на живота: парите, добавя Бина Харалампиева
За добро или за зло, отдавна е известно, че в нашия свят всичко е за продан и всичко се купува. Но дали всеки е способен да определи цената, а и да я заплати? Ето това е въпросът, който поставя в най-новата си постановка - "Посещението на старата дама" от Фридрих Дюренмат, режисьорката Бина Харалампиева. В притчовата история на Дюренмат безпощадно се усеща силата на един "вечен двигател" на живота: парите. И също тъй безпощадният въпрос, задвижен от него: какво правят те с човека?
Изпитанията започват - сцена от спектакъла
С любовта му, с някогашните му илюзии за живота, с желанието за отмъщение. В старата история на старата дама усетих нещо много ясно разпознаваемо като белег на ХХI век, нещо повече - на ситуацията, в която живеем сега. Устремът към богатство в едно малко, забравено място, каквото е градчето Гюлен, където живеят болни от собствения си хаос хора и бързат по пътя си към ада. И най-вече неумението им да разберат цената на това, което така страстно искат, така тя обяснява интереса си към тази най-известна пиеса на швейцарския драматург и проблемите, които тя поставя пред съвременния човек.
Снимки Симон Варсано
Наддаването за души, съвести, мечти и животи е в ход
Във виждането на Бина Харалампиева пиесата поставя изключително важни и за съжаление все още твърде актуални въпроси за ценностната система на съвременния човек, за всеобщата склонност към компромис със съвестта и справедливостта, за егоизма и малодушието, които надделяват над човешкото. За това трябва ли да се плати цената на големия компромис и как? А също възможно ли е да се свикне с това? Този проблемен кръг определя и сценичната визия на постановката, изградена като ярка, целенасочена и еднозначна гротеска. Гротеска на съвременния човек, гротеска на обществото, където всичко е за продан. Нашият свят доведе както до атомната бомба, така и до гротеската. Чрез парадоксалната ситуация в гротеската се достига до онази точка на разстройство в логиката, когато разумът абдикира, но само за да се завърне след миг... Абсурдът е жесток и поетичен момент от нашето съществуване, отбелязва в един свой текст Фридрих Дюренмат. А в спектакъла на Бина Харалампиева на сцената на Малък градски театър "Зад канала" чрез жестокия абсурд на посещението на старата дама се извежда мисълта за жестоката цена на моралния компромис. "Хуманизмът, господа, е бизнес за милиони", самодоволно заявява героинята на Анета Сотирова Клара Цаханасян, която може да купи всичко, което пожелае, и го прави постоянно, арогантно надсмивайки се над слабостите на бившите си съграждани. В желанието си да отмъсти за поруганата си младост тя буквално купува души, съвести, мечти и животи. А онези, които ги продават в това наистина съвременно звучащо и стойностно представление, са персонажите на актьорите Веселин Мезеклиев в ролята на Ил и на Любомир Ковачев, Емил Котев, Иван Петрушинов, Албена Михова, Стоян Младенов, Пенко Господинов, Петър Калчев, Владимир Зомбори, Владимир Димитров, Симеон Бончев, Александър Димов, Никола Мутафов, Таня Пашанкова, Александър Кадиев, Стела Стоянова, Антоний Аргиров, Диана Димитрова. Сценографията и костюмите са на Петя Стойкова, а музиката е дело на Асен Аврамов.