За 77% от българите политическата реклама e излишно харчене на пари
Една трета от хората сменят канала, ако чуят рекламен блок
/ брой: 258
Политическата реклама е само излишно харчене на пари на данъкоплатеца, смятат 77% от българите. Статистиката е резултат от съвместно проучване на Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ и Националната художествена академия. Мнозинството от анкетираните предпочитат изобщо да няма политическа реклама в медиите, тъй като смятат, че новините за политици и партии са достатъчно.
60% от българите намират, че политическата реклама е дразнеща и скучна, отбеляза доц. Орлин Спасов от ФЖМК. 73% смятат, че по време на избори тя облагодетелства рекламните централи, а 68% са на мнение, че тя има ефект върху медиите, защото печелят от нея. Почти всеки втори е на мнение, че политическата реклама по време на избори въздейства върху електората на рекламираната политическа сила.
Една трета от хората сменят канала, ако по радиото или телевизията започне рекламен блок. 37% твърдят, че не обръщат внимание на рекламите и правят нещо друго, а 31 на сто ги следят само в началото. Тези, които слушат и гледат с интерес, са едва 15%. Комерсиалната реклама оказва по-голямо влияние върху жените, хората над 60 г. и жителите от малките населени места.
Неодобрение към показването на търговски реклами извън определените за това блокове изразяват 29%. Рекламите във вестници и списания привличат вниманието на 22 на сто от анкетираните, но това важи само за стоки, които ги интересуват. 13% хвърлят поглед само на изображението, а 11% ги четат с интерес. Осем процента са привлечени от по-видимите големи и цветни реклами.
Външната реклама остава незабелязана за 36 на сто от аудиторията. Рекламните материали в пощенските кутии се възприемат най-положително от анкетираните. Всеки втори чете и разглежда рекламните материали, когато се отнасят до продукти и услуги, които са интересни за тях. Една трета от анкетираните четат абсолютно всички материали, а 23% директно ги изхвърлят. Общо 45 процента изтриват рекламите, получени по интернет веднага. 49% биха приели рекламни сувенири без значение дали се нуждаят от тях или не. Най-харесвана и одобрявана от аудиторията е социалната реклама. Тя среща над 70 процента одобрение, а три четвърти смятат, че тя стимулира гражданската съвест на населението.