19 Ноември 2025сряда21:31 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

VW XL1 - уникалният "народен"

Със спортен изглед и мноо...го икономичен

/ брой: 184

автор:Дума

visibility 2520

Уникалният модел XL1 на Volkswagen е всъщност визията на марката за високоикономичен ежедневен автомобил, който би трябвало да стане масов в недалечното бъдеще. Засега обаче колата е направена в само 250 екземпляра, които се дават на определени групи клиенти, което от групата разглеждат като масов "народен" тест. Автомобилът има много яко и леко карбоново тяло, висока аеродинамичност, ефективен хибриден дизел-електро силов агрегат и доста спортен изглед. VW XL1, който тежи само 795 килограма, разполага с двуцилиндров TDI турбодизелов двигател с мощност от 48 конски сили и електромотор с 27 конски сили.
Благодарение на леката си карбонова конструкция и уникалната си форма с коефициент на въздушно съпротивление от 0.186, в крайна сметка автомобилът постига невероятно ниския разход на гориво от 1,1 л гориво на 100 км път, развива максимална скорост от 150 км/ч и се ускорява от място до 100 км/ч за съвсем нелошите 12 секунди!
Може би най-характерната особеност на колата са двете врати тип "крило на чайка", отварящи се нагоре. При това вътре се отваря интериор с две места, като пътническата седалка е издърпана леко назад спрямо тази на водача, за да се освободи повечко място около рамената.
За да се икономиса тегло и материал, от VW не използват звукоизолационни материали и тапицерии. Независимо от това, автомобилът има достатъчен шумов комфорт. Това се дължи на почти безшумната работа на електромотора. Двуцилиндровият, 830 кубика турбодизел, разположен странично зад седалката на водача, се включва в работа при нужда от по-енергично ускорение на колата, като работата му се усеща доста осезателно в ушите. Единственото, което ги спасява от покушението, е работата му на равни обороти.
Спирачките на колата са с керамични дискове, което определя високата им ефективност и дълъг живот, но при спиране и те се включват сериозно към "гласа" на колата. Независимо от тези звуци, колата е направо забавна за каране, като най-голямото задоволство от това е знанието, че всъщност разходваш гориво десет пъти по-малко от всеки наоколо на 100 км път.
Ограниченият "тираж" на производството на XL1 се дължи на първо място на теста на новите производствени методи, заради използването на композитни материали и за получаване на обратна информация от двете стотици доброволни и произволно избрани сред любителите "тест-пилоти". 
От VW твърдят, че автомобилът покрива всички нужни европейски стандарти за безопасност, както и изискванията на идващия задължителен еко-стандарт за чистота на автомобилите Euro 6. VW е организирал производството на най-необикновения си досега модел в старата фабрика на известната от миналото марка Karmann в Оснабрюк, Германия. Купето на XL1 е направено генерално от карбон, подсилено със стомана, алуминий и магнезиеви сплави.
Подобно на останалите хибриди с възможност за зареждане от битовата елмрежа /plug-in hybrid/, XL1 по принцип тръгва от място, използвайки само електрическия си двигател. Само на ток колата изминава 50 км пробег при скорост от 80 км/ч. След изминаването на електропробега в работа плавно се включва и дизеловият мотор.
За добрата работа на колата като цяло и ефективното предаване на мощността на хибридния агрегат на колелата сериозна роля играе седемстепенната роботизирана предавателна кутия със сдвоен съединител и смяна на предавките с лостчета на волана.
Стремежът на инженерите на VW към максимална ефективност не е оставил нито един елемент от автомобила недокоснат. Външните огледала дори са заменени с камери, за да се намали въздушното съпротивление. С камери се дава информация на водача за пространството отпред, отстрани и отзад на екран на таблото.
От VW не съобщават колко струва производството на XL1, но по всяка вероятност заради новите си материали, ръчната изработка, уникалните си елементи и ограничена производствена бройка колата е навярно доста скъпа, като анализатори дори сочат единична цена от по 100 000 евро!

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ