Всеки пети учител напуска през първата си година
Новоназначените преподаватели да имат наставници през първите две години в професията, предлагат от Световната банка
/ брой: 231
Всеки пети учител у нас напуска системата на образованието през първата си година на работа. Данните обаче са оптимистични на фона на статистиката отпреди 5 години, когато този процент е достигал до 50. Това сочи проучване на Световната банка за периода 2014-2018 г., представено вчера от Министерството на образованието. Според анализаторите повишаването се дължи на кампанията за привличане на млади хора към учителската професия и ръста на заплатите в образователната система през последните години. В същото време експертите са на мнение, че този ефект може да е временен, ако не се вземат допълнителни марки за задържане на специалистите. Още повече, че едва всеки десети новоназначен преподавател в страната остава трайно в образователната система. В периода от 2014 до 2018 г. най-критична за учителите е била втората година и след нея са си тръгвали средно 60% от задържалите се до този момент. След третата година сменят професията още 56% от новопостъпилите педагози. Сред тях обаче голяма група са пенсионираните учители, следвани от хората във възрастовата група 31-40 години. За 2019 г. те са били 18,7% от всички, излезли от училище. Това означава, че системата губи специалисти в най-активната възраст, които имат най-голям потенциал да се развиват и да въвеждат иновативни практики, коментират експертите на Световната банка.
По поръчка на МОН и с финансиране от Европейската комисия е изготвена "Пътна карта на политиките за учители", в която са разписани краткосрочни мерки за квалификация на педагозите спрямо нуждите им и тези на учениците. Предлага се програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия, която ще се основава на наставничество през първите две години в училище. Заложени са също обучения за учителите-наставници. Според друга програма ще има постоянното повишаване на квалификацията, с което да се помогне за повишаване на четивната грамотност на учениците.
От Световната банка препоръчват да се създаде звено за събиране на данни за работната сила в образователната система.