Всеки девети пътник в София е гратисчия
Със 700 000 пътувания повече, отколкото през 2010 г. приключва метрото
/ брой: 293
Над 41 000 пътувания в софийския градски транспорт са били гратис. Без билет пътува всеки девети, сочи изследване на Центъра за градска мобилност. Сметката показва, че до края на 2011 г. 41 116 263 пъти някой ще се вози без билет, защото прогнозният общ брой на пътуванията до 31 декември е 457 362 574 пъти.
Проучването е правено от 7 до 20 ч. Ако в него бяха включени по-ранните и по-късните часове, гратисчиите щяха да са повече, тъй като най-често в часовете от 5 до 7 и от 20 до полунощ няма контрольори и хората не дупчат билети, твърди зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Любимото време за гратисчиите в София е сутрешният пик - между 7 и 9.30 ч. Тогава броят на пътуващите без билет според изследването е почти 10%. През 2010 г. предпочитани са били часовете между 16.30 и 20 ч.
Според данните ползването на градски транспорт не се е променило спрямо предишната година, но метро ползват с 13% повече пътници, трамваите са предпочитани от 7 на сто повече. При използването на тролеи се наблюдава отлив с 11%, а при автобусите няма промяна.
Изследването сочи, че един на петима пътуващи в крайградските линии във времето между 9.30 ч. и 13.30 ч. всеки делник е без билет. Най-натоварената автобусна линия от крайградските и през 2011 г. е номер 1 - по нея се извършват над 3.3 млн. пътувания годишно.
При градските автобусни линии най-натоварени са номера 111, 72, 83 и 204. Най-малък е броят на пътуващите в линия номер 384, която се движи от Студентски град до метростанция "Г.М.Димитров". Най-използваната линия от тролейбусния транспорт е номер 9 и в миналогодишното, и в тазгодишното изследване. С най-много пътници за година са трамваите по линии с номера 5, 22, 20 и 6.
Трамвайният транспорт е най-предпочитан за пътувания гратис в часовете, когато е най-претъпкан - сутрин и вечер.
Данните от изследването на трафика сочат, че метрото ще приключи тази година със 700 хил. пътувания повече, отколкото миналата година. Там обаче изследване на пътуванията без билет не е правено, въпреки че някои от касите по метростанциите затварят в 22 ч., което предполага пътувания без билет до края на работата на метрото в полунощ.