05 Февруари 2025сряда14:56 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Вината на другите

/ брой: 44

автор:Андрей Пантев

visibility 3916

Може ли армия, родена в отбранителен бой при Нарва и Псков, да бъде винаги обозначавана като агресивна? Може ли армия, прочула се с нашествия, да бъде назована велика? Може ли паметник, отбелязващ победа над фашизъм, да бъде позорен? В крайна сметка армията отразява и манталитета на един народ. А при такава равносметка ще установим, че Русия много по-често е нападана, отколкото е нападала! Въпрос на статистика. Най-вече на сравнение. "Бедната Германия!..." - така ридаеха над руините на смазаната им земя немците в средата на 1945 г. Но никой не се сещаше за бедния Ковънтри, бедното Лидице, бедния Сталинград. Но това самосъжаление трая кратко. Още докато тъжната любовна песен "Лили Марлен" бе неофициално забранена, а основната изпълнителка Лала Андерсън бе в немилост, германците разбраха, че им трябва нещо повече от вайкане, за да излекуват тежките си рани и да заемат отколешното си място в цивилизования свят. Те се вторачиха най-вече в себе си. Както и бившите им съюзници -  японците. Те не обвиняваха само Хитлер или Микадо за съсипаното отечество. Опитаха се да вникват и осмислят сполетялото ги нещастие като виновници. Най-напред "отвътре". Затова имаха храбростта да кажат "Не само "те", и ние сме виновни!" И това не бе само признанието и декларациите на победените. В различни степени, но всички приеха тежката им съдба, без да търсят оправдателни вещици и полезни престъпници. Оттам започна онова съзидание, което днес ни води до познатите въпроси кой е крайният победител във войната.
Всичко това би изглеждало като допотопен исторически атавизъм, ако не се възпроизвеждаше днес. Отново посочвам примери вън от нас. В едно от последните интервюта на Майка Тереза пред Би Би Си след агресивен въпрос кой е виновен за глада по света тя кротко отговори: "Аз и Вие!" Тя наруши протокола при подреждането на имената, но спомена най-напред себе си преднамерено.  Намирам, че много ни е потребен и такъв благороден отговор. В нашия обществено-политически живот и битов свят ние съчетаваме трудно съвместими състояния - покорство и имитация спрямо другите, високомерие при пълна възможност за това (победен мач със слаб чужд отбор например), самосъжаление или самооплюване, упражнение в пикантерийни шеги  спрямо нашите национални качества. Но при всичките тези случаи обръщението е в трето лице единствено или множествено число. И всички яростни или иронични коментари са  съпроводени с внушението, че аз не съм от тях. Независимо дали става дума за институция, професия, партия или личност. Надсмиването, укорите, гневът, насмешката са еднопосочни - "от нас - към тях", които и каквито да са тези, които осмиваме. Ние нямаме нищо общо с това, което става в държавата. Ние сме добрите, онези - другите, се гаврят, подиграват ни се, мащабно лъжат и мащабно крадат. Тази тема е с най-плътно присъствие в нашите публични прояви, независимо дали става дума за кръчмарски разговори, академични дискусии или парламентарни дебати. Има доволно истински причини за това омерзение. Но има причини, които стоят по-напред от непосредствените. Кои са носителите на тези пороци и как са се добрали до такива възможности? Не са ли част от самите нас, които сме позволили да станат такива? За кой ли път приемаме стъкълцето за диамант и след година ще кажем, че пак са ни излъгали? И каква е тази хоризонтална злоба, която винаги и лесно може да бъде канализирана срещу самите нас? Как можем да търсим уважение от другите, след като сме изпълнени с презрение и ненавист един към друг? Първото условие на този, който проповядва някакво изискване, е да покаже, че има право на това.
Често употребяваме банализирани изрази като "европейско" или "като бели хора" с високомерието, че сме такива, а съседите ни по блок - не. Не вярвам, че боклуците, изхвърлени през балкона, злите псувни между шофьорите по задръстените ни улици, нехайството на чиновници и майстори, простащината в ежедневната ни словесност, немитите коси и пр. са обясними с турското робство, комунистическата ера или световната дипломация. А готови ли сме да докажем, че сме европейски полицаи, учители, шофьори, учени, депутати, журналисти? Още преди да поставим въпроса за заплатите и подслушването с цялата жлъч към политиканите. Далеч невинаги този тест по европеизъм, каквото и да означава тази дума, би бил положителен. Тогава откъде накъде налагаме това императивно изискване за другите, без непременно да отговаряме на него самите ние? Ние подражаваме повече на негативите от това, което наричаме европейски ценности, отколкото на морала. Политическите ценности могат да се имитират. Защото са повечето процедури и декларации. Но моралните стойности - не. Няма европейски стойности, има общочовешки. Това, което наричаме европейски стойности, има само политическо съдържание, но невинаги и общочовешко. Как се присмивахме на старомодните даскали по политикономия, когато невежествено ни поучаваха, че при капитализма финансовите кризи са естествени, критични и циклични. С оглед на драмата, която се разиграва пред очите ни, излиза, че тези невзрачни даскали не са били чак такива смешни и зли лъжци.
В тези времема на съмнения се обръщаме към невидимите герои на нашето общество. Те са неизвестни, дори незнайни. Те интуитивно следват повелята на Борис Пастернак, че да си знаменит е некрасиво. Може би затова те са по-щастливи от нас. За какво им е онази пошла слава, пришита на онези, които са презирани от тях.

Данъците няма да се променят през тази година

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 23

Очакват пик в цените на храните през март

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 23

"Газпром" закрива бензиностанциите си у нас

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 23

Фокусите свършиха, трябва да се стягат коланите

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 23

Отложиха митата за Мексико и Канада

автор:Дума

visibility 524

/ брой: 23

Санторини се тресе, над 6000 евакуирани

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 23

Салвадор приема от САЩ "опасни престъпници"

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 23

Тръмп поиска украинските редки метали

автор:Дума

visibility 511

/ брой: 23

Синдромът на лакея

автор:Александър Симов

visibility 524

/ брой: 23

Трябва нов рестарт

/ брой: 23

Чак сега го осъзнават

visibility 468

/ брой: 23

МОЯТ ПЛАН: ЗА СИЛНА БСП! ЗАЕДНО!

автор:Дума

visibility 527

/ брой: 23

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ