16 Септември 2025вторник12:31 ч.

Век празни обещания

/ брой: 90

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1216

За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Обясненията на напусналия вече поста регионален министър Петя Аврамова, че съществуват три варианта за изграждане на новото съоръжение, общо взето не са новина. В най-новата история на България намеренията за пробив на Стара планина са подновявани няколко пъти. 

Първата идея за изграждането на тунел под Петрохан датира от 1916 г. Проектът се появява и през 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" бе разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът ще е готов до 2007 г. През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания. В края на следващата година тогавашният транспортен министър Данаил Папазов обяви, че китайски строителни компании проявяват голям интерес към строителството на тунелите под Петрохан и Шипка. И така повече от век само приказки, празни обещания и добри намерения.

А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават около 20 хиляди автомобила. Тунелът би направил трафика по-бърз и много по-безопасен. А разстоянието между София и Монтана ще се съкрати с над 60 км.

Защо тогава изграждането му се бави? Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко 7 км, което е два пъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на съоръжението е около 200 милиона евро. Как току-що падналите от власт са ги изпуснали? Не можаха ли да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали"? За десет години показаха, че са факири на подобни врътки.

България е втора в ЕС по дял на живеещи в лишения

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 172

С тържества в цялата страна бе открита новата учебна година

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 172

Почина отец Иван от Нови хан

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 172

Земетресение разлюля Ямбол и Бургас

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 172

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 117

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 118

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 127

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 131

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 145

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ