02 Декември 2025вторник10:50 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Век празни обещания

/ брой: 90

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1294

За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Обясненията на напусналия вече поста регионален министър Петя Аврамова, че съществуват три варианта за изграждане на новото съоръжение, общо взето не са новина. В най-новата история на България намеренията за пробив на Стара планина са подновявани няколко пъти. 

Първата идея за изграждането на тунел под Петрохан датира от 1916 г. Проектът се появява и през 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" бе разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът ще е готов до 2007 г. През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания. В края на следващата година тогавашният транспортен министър Данаил Папазов обяви, че китайски строителни компании проявяват голям интерес към строителството на тунелите под Петрохан и Шипка. И така повече от век само приказки, празни обещания и добри намерения.

А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават около 20 хиляди автомобила. Тунелът би направил трафика по-бърз и много по-безопасен. А разстоянието между София и Монтана ще се съкрати с над 60 км.

Защо тогава изграждането му се бави? Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко 7 км, което е два пъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на съоръжението е около 200 милиона евро. Как току-що падналите от власт са ги изпуснали? Не можаха ли да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали"? За десет години показаха, че са факири на подобни врътки.

Властта призова КЕВР да не вдига цената на водата

автор:Дума

visibility 897

/ брой: 225

Банкоматите спират да работят за 4 часа на Нова година

автор:Дума

visibility 891

/ брой: 225

Печалбата на банките стигна 3,1 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 225

Жилищата в България - студени, пренаселени и все по-недостъпни

автор:Дума

visibility 739

/ брой: 225

ЕС призова Скопие да зачете българите

автор:Дума

visibility 768

/ брой: 225

Унгария ще помага на Сърбия в енергетиката

автор:Дума

visibility 848

/ брой: 225

Грузински опозиционер арестуван за палеж

автор:Дума

visibility 710

/ брой: 225

Накратко

автор:Дума

visibility 722

/ брой: 225

Диалектика

автор:Таня Джаджева

visibility 712

/ брой: 225

Почти интимно...

автор:Юрий Борисов

visibility 733

/ брой: 225

Изхвърлят Левски!

visibility 828

/ брой: 225

Ярката следа на проф. Любен Корнезов

автор:Дума

visibility 800

/ брой: 225

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ