04 Август 2021сряда21:51 ч.

Век празни обещания

/ брой: 90

автор:Евгени Гаврилов

visibility 698

За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Обясненията на напусналия вече поста регионален министър Петя Аврамова, че съществуват три варианта за изграждане на новото съоръжение, общо взето не са новина. В най-новата история на България намеренията за пробив на Стара планина са подновявани няколко пъти. 

Първата идея за изграждането на тунел под Петрохан датира от 1916 г. Проектът се появява и през 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" бе разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът ще е готов до 2007 г. През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания. В края на следващата година тогавашният транспортен министър Данаил Папазов обяви, че китайски строителни компании проявяват голям интерес към строителството на тунелите под Петрохан и Шипка. И така повече от век само приказки, празни обещания и добри намерения.

А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават около 20 хиляди автомобила. Тунелът би направил трафика по-бърз и много по-безопасен. А разстоянието между София и Монтана ще се съкрати с над 60 км.

Защо тогава изграждането му се бави? Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко 7 км, което е два пъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на съоръжението е около 200 милиона евро. Как току-що падналите от власт са ги изпуснали? Не можаха ли да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали"? За десет години показаха, че са факири на подобни врътки.

Започва закриването на "черната кутия" ДКК

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 149

Заводи започват да спират производства

автор:Дума

visibility 8

/ брой: 149

"Автомагистрали" е с нов изпълнителен директор

автор:Дума

visibility 42

/ брой: 149

Три държави вече взеха пари от плана за възстановяване

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 149

Над 300 души спасени от пожар край Атина

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 149

Засилва се офанзивата на талибаните срещу армията

автор:Дума

visibility 52

/ брой: 149

Финландската премиерка връща пари за храна

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 149

Иран заподозрян в отвличането на танкер

автор:Дума

visibility 56

/ брой: 149

Четирите годишни времена

автор:Лозан Такев

visibility 90

/ брой: 149

Дори с "фолклорна магия" на мюзевири няма угодия

автор:Стефан Здравков

visibility 98

/ брой: 149

Победата може да се роди и от поражения

автор:Николай Шопов

visibility 90

/ брой: 149

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ