16 Септември 2025вторник10:52 ч.

Век празни обещания

/ брой: 90

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1214

За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Обясненията на напусналия вече поста регионален министър Петя Аврамова, че съществуват три варианта за изграждане на новото съоръжение, общо взето не са новина. В най-новата история на България намеренията за пробив на Стара планина са подновявани няколко пъти. 

Първата идея за изграждането на тунел под Петрохан датира от 1916 г. Проектът се появява и през 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" бе разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът ще е готов до 2007 г. През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания. В края на следващата година тогавашният транспортен министър Данаил Папазов обяви, че китайски строителни компании проявяват голям интерес към строителството на тунелите под Петрохан и Шипка. И така повече от век само приказки, празни обещания и добри намерения.

А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават около 20 хиляди автомобила. Тунелът би направил трафика по-бърз и много по-безопасен. А разстоянието между София и Монтана ще се съкрати с над 60 км.

Защо тогава изграждането му се бави? Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко 7 км, което е два пъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на съоръжението е около 200 милиона евро. Как току-що падналите от власт са ги изпуснали? Не можаха ли да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали"? За десет години показаха, че са факири на подобни врътки.

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 1335

/ брой: 171

Пътуваме от София до Сърбия изцяло по магистрала

автор:Дума

visibility 1585

/ брой: 171

НАП погва амбулантни търговци за укрити доходи

автор:Дума

visibility 1159

/ брой: 171

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 1330

/ брой: 171

Да се ограничи интернет за децата

автор:Дума

visibility 1262

/ брой: 171

Голям пожар бушува на Пелопонес

автор:Дума

visibility 1277

/ брой: 171

Германците взимат заеми за всекидневни разходи

автор:Дума

visibility 1239

/ брой: 171

Накратко

автор:Дума

visibility 1322

/ брой: 171

Признанието на Макрон

автор:Юри Михалков

visibility 1645

/ брой: 171

Винаги с разум

visibility 1327

/ брой: 171

Разбирате ли смисъла от училището?

visibility 1204

/ брой: 171

Глас и съвест на епохата

автор:Дума

visibility 1272

/ брой: 171

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ