Въвеждат три кода за реакция при повикване на Спешна помощ
При животоспасяващи случаи линейката трябва да идва до 8 минути
/ брой: 54
Три категории на повикванията за спешна помощ - при червен код линейката ще пристига на място до 8 мин., за жълт - до 20, а при зелен код спешните медици може да пристигнат след 20 мин. Това е заложено в концепцията за спешната помощ, която е приета от кабинета и в момента се работи по плана за действие за изпълнението й. Това заяви началникът на "Пирогов" проф. Стоян Миланов. По думите му показателите в трите категории са общовалидни за ЕС. "Червените" пациенти трябва да са в животозастрашаващо състояние, "не говорят, не дишат", уточни проф. Миланов.
Телефонният подбор на това кой сигнал в какъв код се съотнася трябва да се извършва от обучени специалисти, по предпочитание да са лекари, които по описание на свидетелите могат да преценят оптимално правилно какво е състоянието на пациента и колко бързо трябва да бъде достигнато до него, смята шефът на "Пирогов". Той заговори и за нов стандарт по спешна медицина. За него сроковете, които са заложени към концепцията, са много кратки - 15 март, а са получени много становища, поради което проф. Миланов ще предложи да бъде удължен. Ще бъде заложена коренна промяна в стандарта и в нормативната уредба, която е свързана с него.
В "Пирогов" са обучени близо 6000 служители в спешните медицински центрове из страната за изминалите 5 години, каза проф. Миланов. Става въпрос завършването на един от първите големи проекти в ресора по оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". Инициативата за допълнителна квалификация на лекари, специалисти и шофьори е струвала общо 3 730 669 лв. и е продължила от средата на 2009 г. досега.
Закупени са и 37 манекена за обучение за придобиване на основни реанимационни умения за 28 центрове по спешна медицинска помощ. "Видях изключителна жажда да знания, за подобряване на уменията", каза проф. Миланов. По думите му такива курсове не е имало от 15 години насам. Той увери, че всеки от обучените лекари е минал лично и през обучение от самия него. "Обучавах така, както бих искал да бъда обслужен, ако бях спешен пациент", увери проф. Миланов.