07 Юни 2025събота02:49 ч.

ВАС отряза "Виваком" за прекомерните неустойки

/ брой: 238

автор:Дума

visibility 6738

Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбата на "Виваком България" срещу заповедта на Комисията за защита на потребителите, с която председателят на КЗП Мария Филипова нареди на мобилните оператори незабавно да спрат да прилагат неравноправни неустойки в отношенията си с абонатите.
"Виваком" поиска съдът да отмени заповедта до решаване на спора по същество. ВАС обаче потвърди правото на КЗП да прилага мярката за предварително изпълнение, защото "интересите на потребителите следва да бъдат защитени срещу потенциално нелоялни практики".
Казусът влезе в съда, след като Мария Филипова забрани на мобилните оператори да прилагат "нелоялна агресивна търговска практика", а именно: "чрез злоупотреба с влияние операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да се възползва от правото си да прекрати договора, да избере друга стока или услуга или да премине към друг доставчик".
От КЗК посочват, че получават много сигнали от потърпевши абонати, че при предсрочно прекратяване на договора освен неустойката в размер на три стандартни месечни такси телекомът допълнително начислява и неустойки за предоставени отстъпки от цените на месечните такси и за преференциални цени на крайни устройства (телефон, таблет, лаптоп, смарт часовник).
Даването на допълнителни минути и бонуси при обявено увеличение на цената не е непоискана услуга. Това каза пред БТВ бившият председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод обявеното увеличение на цените, обявено от "Йетел". "В този казус непоискана услуга не може да има. Непоискана услуга може да има, ако сте си спрели парното, а ви изпратят сметка и ви кажат, че са ви доставили топлоенергия до входа на апартамента", каза той.
По думите му в случая на "Йетел" операторът променя своите тарифни планове и общи условия според разпоредбата на чл. 230 от Закона за електронните съобщения, който разрешава на телекомите да правят промени. При извършване на такива действия операторът трябва да даде възможност на потребителите да прекратят договорите си без допълнителни разходи, обясни Маргаритов. Потребителите обаче дължат заплащане на т. нар. крайно субсидирано устройство (намалените телефони), коментира бившият шеф на КЗП.

Тръмп и Путин обсъдиха Украйна

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 101

Румъния иска да приеме център по сигурността

автор:Дума

visibility 790

/ брой: 101

Гърция затяга контрола по пътищата

автор:Дума

visibility 773

/ брой: 101

Накратко

автор:Дума

visibility 698

/ брой: 101

Долу ръцете!

автор:Александър Симов

visibility 796

/ брой: 101

Не на конфронтацията с Русия!

visibility 917

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ