ВАС отряза "Виваком" за прекомерните неустойки
/ брой: 238
Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбата на "Виваком България" срещу заповедта на Комисията за защита на потребителите, с която председателят на КЗП Мария Филипова нареди на мобилните оператори незабавно да спрат да прилагат неравноправни неустойки в отношенията си с абонатите.
"Виваком" поиска съдът да отмени заповедта до решаване на спора по същество. ВАС обаче потвърди правото на КЗП да прилага мярката за предварително изпълнение, защото "интересите на потребителите следва да бъдат защитени срещу потенциално нелоялни практики".
Казусът влезе в съда, след като Мария Филипова забрани на мобилните оператори да прилагат "нелоялна агресивна търговска практика", а именно: "чрез злоупотреба с влияние операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да се възползва от правото си да прекрати договора, да избере друга стока или услуга или да премине към друг доставчик".
От КЗК посочват, че получават много сигнали от потърпевши абонати, че при предсрочно прекратяване на договора освен неустойката в размер на три стандартни месечни такси телекомът допълнително начислява и неустойки за предоставени отстъпки от цените на месечните такси и за преференциални цени на крайни устройства (телефон, таблет, лаптоп, смарт часовник).
Даването на допълнителни минути и бонуси при обявено увеличение на цената не е непоискана услуга. Това каза пред БТВ бившият председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод обявеното увеличение на цените, обявено от "Йетел". "В този казус непоискана услуга не може да има. Непоискана услуга може да има, ако сте си спрели парното, а ви изпратят сметка и ви кажат, че са ви доставили топлоенергия до входа на апартамента", каза той.
По думите му в случая на "Йетел" операторът променя своите тарифни планове и общи условия според разпоредбата на чл. 230 от Закона за електронните съобщения, който разрешава на телекомите да правят промени. При извършване на такива действия операторът трябва да даде възможност на потребителите да прекратят договорите си без допълнителни разходи, обясни Маргаритов. Потребителите обаче дължат заплащане на т. нар. крайно субсидирано устройство (намалените телефони), коментира бившият шеф на КЗП.