Варненската опера излъчва "Зле опазеното момиче" на 3 май
"Зле опазеното момиче" - комичният балет, който разкрива почти целия си сюжет в заглавието, има свое значимо място в историята. Представен за първи път само няколко дни преди избухването на Френската революция през 1789 г. в Бордо, той променя света на балета, почти както Френската революция - европейския континент. Това е всъщност първият балет, чийто сюжет е вдъхновен от реални съвременни личности, а не от кралски особи, Древна Гърция или Древния Рим, както е било дотогава. Той разказва за младите Лиза и Колен, на чиято любов всячески пречи Марцелина - майката на младото момиче, сгодено вече за богатия Никез.
Автор на либретото и подбора на музиката от народни и популярни танци, както и на хореографията, е Жан Добервал (1742-1806). По-късно се намесват и други автори, но най-значим е приносът на немския композитор и диригент Петер Лудвиг Хертел (1817-1899), чиято версия на "Зле опазеното момиче" получава широко разпространение в Русия. Балетмайсторите Мариус Петипа, Лев Иванов и Александър Горски правят по нея свои постановки в Москва и Санкт Петербург, върху които други хореографи създават нови редакции.

Постановката, която Варненската опера предлага на 3 май от 16 ч. в ютюб канала на Театрално-музикалния продуцентски център във Варна, във фейсбук профила на ДО Варна и в платформата "Споделени представления", е част от онлайн проекта "За младия зрител" на ТМПЦ Варна, научи ДУМА от Виолета Тончева. Постановката e от 2018 г., по оригиналната хореография на Александър Горски. В главните роли на Лиза и Колен танцуват Елена Свинко от Русия, лауреат на Международния балетен конкурс във Варна, и Марчело Пелицони от Италия, Павел Кирчев се преобразява в Марцелина, Франческо Бруни от Италия - в Никез, а асистент-режисьорът Иван Карнаухов от Държавния театър за опера и балет в Красноярск, Русия, е Мишо, бащата на Никез.

Тези забележителни артисти, заедно с балетната трупа на Варненската опера, придават нов живот на очарователната комбинация от класическа хореография и фолклорни танци, пасторал и бурлеска - качествата, с които, оказва се, може да устои на времето дори едно "Зле опазено(то) момиче" от XVIII век.