В над 80 общини у нас вече няма автобусни превози
150 фирми са прекратили дейността си само за година
/ брой: 186
Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150. Това каза пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Повод за коментара е насроченият за вчера протест на бранша, който бе отложен за 13 октомври. В понеделник правителството обеща да се осигури механизъм за подпомагане на сектора в рамките на две седмици. Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува, каза Константинов. Той посочи, че от края на май е преустановено действието на мярката за подпомагане на автобусния сектор с 290 лв. за всеки транспортен служител. От края на юли вече не действа и мярката 60/40, което е лишило бранша на автобусните превозвачи от сериозна помощ, поясни Константинов.
По думите му това е довело до невъзможността голяма част от фирмите да упражняват дейността си. Ивайло Константинов уточни, че превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници и не могат да преустановяват обслужването. По думите му близо 150 дружества, извършващи редовни автобусни линии, са преустановили дейност. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150. Сред най-големите губещи са общинските предприятия и големите предприятия, които по никакъв начин не бяха компенсирани, посочи Ивайло Константинов. От правителството са поели ангажимент от излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш. Това според Константинов е най-губещият сектор от началото на пандемията, защото наред с косвените разходи произвежда ежедневно и преки оперативни загуби.
Ние всички, 99,9% от превозвачите в България в автобусния транспорт, нямаме намерения и нямахме намерения да предприемаме никакви стачни действия, декларира Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи. Той е скептичен, че за две седмици ще може да се стигне до изплащане на средства към превозвачите. Цената при редовните автобусни линии трудно би могло да бъде коригирана, процедурата не е лесна, изтъкна Ивайло Константинов. "Или ако се случи това, то е само с процента на инфлацията, който не е никак малък. Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията", добави Васил Пиронков. Според Константинов няма нагласа сред превозвачите за "търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е в броя на превозените пътници, особено в рамките на последната година и половина". "Българският гражданин в този тежък момент е достатъчно обеднял. Ние трябва да издържим, без да увеличаваме цените", категоричен е Пиронков. Той обаче допълни, че има общини, които години наред не са променяли цената, и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния.