Уго де Ана поставя нова "Норма" в Софийската опера
Постановката е копродукция с Арена ди Верона
/ брой: 68
Седем тира с декори, пристигнали от Арена ди Верона тези дни, се пренасят на сцената на Софийската опера и се сглобяват в най-новата мащабна продукция на световноизвестния аржентински режисьор Уго де Ана в Софийската опера - "Норма" от Винченцо Белини. По традиция Де Ана е сценограф и художник по костюмите. Подпомагат го асистентите Филипо Тонон, Кристина Ачети и Вера Белева и авторът на художественото осветление Валерио Алфиери.
В продължение на няколко дни техническите екипи на първия ни оперен театър разполагат монолитния декор, който създава впечатление за кинопродукция на живо. По-малката сцена предполага по-близък контакт на изпълнителите с публиката, затова аржентинският режисьор акцентира в София върху повече работа с творческия екип, за да се постигне по-убедителен краен резултат като изграждане на образите в психологически план. "Коя е Норма, коя е Адалджиза, кой е Полионе, кои са останалите персонажи - зрителят трябва да получи отговор на тези въпроси", казва Де Ана за постановката. "Едно нещо е разказът в самото заглавие, друго е реалната история, трето е традицията. Музиката заема също така своето важно място в цялото, което ще бъде показано тук. "Норма" за мен е най-важната белкантова опера, тя е най-трудна за изпълнителите, традицията в това отношение е много опасна за тях. Като се започне от първата интерпретаторка на Норма, Джудита Паста, премине се през Малибранд, Калас, Ското, Съдърланд, Кабайе, Гена Димитрова - всяка от тях е пяла Норма. Аз нямам своя любимка, защото започвайки работа по нова продукция на това заглавие, мои фаворити са певците, с които я поставям. Да слушаш записи на големите имена от миналото в момент, в който работиш по ново заглавие, намирам за глупост. Най-важна е работата с певците, за да ги накарам да се държат по-човешки, по-нормално и по-близо до публиката. Особено акцентирам на това около Норма да има повече пространство, повече спокойствие, тъй като партията й е изключително трудна."
Уго де Ана споделя, че българските меломани ще гледат една по същество нова продукция. Тя включва нови костюми и реквизит, които се подготвяха в ателиетата на първия ни театър за предстоящата премиера. Следващите дати на спектаклите са 26, 27, 31 март и 1 април.
Аржентинският режисьор Уго де Ана
Трите Норми - Радостина Николаева, Габриела Георгиева и Цветана Бандаловска (от ляво на дясно)
Снимки Софийска опера и балет