Учениците в VII клас по-зле от тези в IV
Двойките по български са се утроили; най-ниски резултати имат децата в Търговище, Разград, Шумен, Кърджали, Монтана
/ брой: 133
Децата в IV клас постигат по-високи средни резултати на тестовете при външното оценяване от тези в VII клас. Средният процент на верните отговори по български език и литература при четвъртокласниците е 70.5, докато в изпита след VII клас е 51.53 %. Верните отговори по математика след отделенията са средно 68.7%, докато след VII клас са 48,35%. Това показват огласените вчера в МОМН резултати от външното оценяване след IV клас и външното оценяване плюс преразказ за кандидатстване в гимназия след VII клас.
Външното оценяване след IV клас измерва доколко ученицете покриват стандартите за научен материал, а след VII клас - какви са резултатите от усвояването на учебната програма, обясни Евгения Костадинова, директор в МОМН. Общо 66 034 деца са се явили на изпита след началния образователен етап, където получените точки може да са максимум 20. По предметите Човек и природа и Човек и общество децата са получили средно 15.35 точки и 14,63 т. По български и литература (БЕЛ) и математика успехът е по-нисък - съответно 14,1 точки и 13,74 т. Децата бъркат най-много изписването на неударени гласни и членуването, а в математиката ги затруднява геометрията. Има обаче лек спад в оценките и по 4-те предмета спрямо миналата година. Най-ниски са резултатите на изпита след IV клас в Търговище, Разград, Монтана, Добрич. В тези общини бяха отбелязани и най-ниските резултати на матурата след ХII клас, а заедно с Кърджали и Шумен същите градове са в дъното на таблицата и в изпита след VII клас. Идната седмица предстоят срещи с регионалните инспекторати в тези градове, за да видим какви са причините и какви мерки да се вземат, заяви зам.-министър Милена Дамянова.
Тази година в изпита след VII клас министър Сергей Игнатов е сменил скалата на оцняване - през 2010 г. тройка се пишеше за получени 14 точки, през 2011 г. същата оценка се получава за 16 точки. Поради различната таблица за оценяване няма как да се сравнят резултатите от изпита сега и преди година, признават от МОМН. Единна система за оценяване тепърва ще се прави и тя ще даде възможност за съпоставимост между годините и регионите, обеща Дамянова. Не е верен слухът, че за сгрешени отговори на учениците са били отнемани точки, точки се пишат за решените вярно задачи, категорична бе Костадинова.
Явилите се на БЕЛ след VII клас са 53 820. Прави впечатление, че на английски като чужд език са се явили 45 519, а втори след него по масовост е руският - 4528 ученици. Нараснал е процентът на децата, които са се явили и на втория модул на изпита, с който се кандидатства в профилирана гимназия и паралелка. Рязко по-висок спрямо 2010 г. е средният резултат на изпита по математика. Чисти двойки по БЕЛ имат 375 седмокласници, а по математика - 193. Двойките по БЕЛ миналата година обаче са били едва 122. Голямата част от децата имат резултати около средните - 59,64 т. по БЕЛ и 52,09 т. по математика. При външното оценяване (първия модул в изпита) максимумът точки е 65 и дете, явило се само на него, може да има по-висок успех от друго, което е писало и преразказ във втория модул и тогава балът се изчислява по скала от 100 точки, обясни Евгения Костадинова.