19 Юли 2025събота19:04 ч.

Турция ще произвежда електромобили

автор:Дума

visibility 296

Въпреки предизвиканото от пандемията от COVID-19 свиване на глобалния автомобилен пазар, президентът на Турция планира да започне серийно производство на електромобили.

Реджеп Тайип Ердоган отдавна мечтае за създаването на национален автомобилен бранд. В момент, когато чуждестранните автомобилни концерни, които имат предприятия на територията на Турция, страдат от рязко намаленото търсене заради пандемията от коронавирус, Ердоган не възнамерява да се отказва от плановете си, разказва БГНЕС.

На 18 юли в провинция Бурса се състоя церемония по полагане на основите на първия турски автомобилен завод за производство на електромобили. Производството им е поверено на консорциума TOGG, създаден през 2018 г. с участието на пет турски компании.

Очаква се строителството на завода да приключи в рамките на 18 месеца, а първият сериен електромобил – кросоувър SUV C, да слезе от конвейера до края на 2022 година.

Целта е производството на 1 милион електромобила за 15 години

По думите на генералния директор на консорциума Гюркан Каракаш, повече от половината елементи за новия електрически автомобил ще бъдат произведени в Турция.

Независимо от значително влошената икономическа обстановка в страната на фона на пандемията, държавният глава има намерение да реализира плановете си, без да жали средства от държавната хазна.

TOGG планира до края на 2035 г. да произведе над 1 милион автомобила. От компанията се надяват, че производството им ще донесе приходи в турската икономика в размер на 50 милиарда долара годишно. Турските власти междувременно обещаха да закупят 30 000 електромобила за държавната администрация.

Кой ще купува турските автомобили?

Остава въпросът дали инвестицията за електромобилите ще се изплати?

Много експерти са скептични по този въпрос. Според Вейсел Улусой от университета „Едитепе“ в Истанбул, плановете на Ердоган са продиктувани не толкова от икономически съображения, колкото от националистическата му политика. Още през ноември 2017 г. президентът определи липсата на автомобил турско производство като „позор“.

Затрудненията не са свързани единствено със самото производство на автомобила, а и с това дали ще може да отговори на потребностите на гражданите с различно ниво на доходи. Според проф. Улусой, държавната подкрепа ще има определяща роля. Само при наличието на държавни субсидии TOGG ще може да бъде конкурентен на чуждестранните автомобилни концерни, които вече са добре познати на вътрешния турски пазар.

 

До рекордния спад на курса на турската лира през август 2018 г. около 60 % от вноса се падаше на продажбата на леки автомобили в страната. По време на пандемията от коронавирус този показател спадна до 40 %.

Новината за пускане на автомобил родно производство предизвика възторг у всички, но когато се стигне до покупката на определена кола, тогава възникват проблеми, смята професорът.

Турците предпочитат чуждестранни марки, така че ще трябват усилия да бъдат убедени във високото качество на новия продукт, смята ръководителят на турската асоциация на доставчиците на автомобили Алпер Канджа.

Рискован експеримент

Ситуацията се усложнява и от факта, че Ердоган стартира своя проект в изключително неблагоприятен момент. През последния четвърт век Турция се превърна в голям износител на леки автомобили. На нейна територия откриха свое производство компании като Тойота, Форд, Рено, Фиат, Хонда и Хюндай.

Заради кризата с COVID-19 търсенето на автомобили в световен мащаб рязко падна. По данни на Асоциацията на европейските производител на автомобили (ACEA), само в Европа пози показател намаля с 38 %.

А в период, когато заради въведената от турските власти карантина чуждестранните компании бяха принудени да преустановят производството си, обемът на износа на автомобили от Турция спадна с една трета.

Алпер Канджа очаква износът на произведени в Турция автомобили за 2020 г. да спадне общо с 20 %, което означава загуба за страната на около 6 милиарда долара.

Въпреки това, той предполага, че производството на собствена марка автомобил ще повлияе благоприятно на турската икономика в дългосрочен план. В частност, местните компании ще получат необходимите знания и умения за създаване на собствени електромобили, а освен това ще се увеличи популярността на електромобилите като цяло.

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 6009

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 5616

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 7006

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 6388

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 6074

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 6157

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 5800

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 6074

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 6311

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 6817

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 6362

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ