19 Юли 2025събота22:11 ч.

Цените за кърпене на шосетата - с огромни разлики

АПИ плаща на фирмите суми по силно вариращи оферти

/ брой: 190

автор:Дума

visibility 973

Огромни са разликите в цените за кърпене на шосетата у нас, показва проверка на "Сега". Част от фирмите с договори с АПИ за поддържане на републиканските пътища са дали оферти, близки до пределните, докато при други те са в пъти по-ниски. Огромни разлики има и в цените на използваните материали. 

Показателни за големите разминавания в ценовите оферти са някои дейности, които не изискват експертиза, като например отстраняването на големи билбордове. При пределна цена от 1500 лева за тази дейност фирми са предложили над два пъти по-ниска - 604 лева и 580 лева. Други дружества имат оферти от 1499,96 лева и 1485 лева. 

Сериозни разлики в цените има и при дейности, изпълнявани в големи обеми. Така например ръчното изкърпване на настилка със студена асфалтова смес струва 250 лв. на тон с всички видове разходи при една фирма, докато други предлагат 390 лева на тон. 

Ако при строителните дейности могат да се търсят обяснения, при цените на материалите разликите по някои позиции са впечатляващи и необясними. За един тон магнезиева луга се предлага цена от 21,78 лева на тон, лугата в друга оферта е 109 лв. на тон, а в трета - 1366 лв. на тон. Индустриалната сол е 97 лева на тон в част от офертите, но стига 178,20 лева в друга.

Според експерти в бранша едно от обясненията за тези огромни вариации е съзнателното предлагане от страна на фирмите на завишени цени. За да проработи схемата, възложителят следва да предложи реалистично висока пределна цена и фирмите да се доближат с офертите си до нея, залагайки в тарифата и т.нар. такса чекмедже. Така през отделни съзнателно напомпани дейности крайната цена на договорите се оскъпява значително, а не е ясно къде отиват парите от надхвърлените като стойност дейности. 

Фирмите са сключили петгодишни договори за пътно поддържане от 2019 до 2024 г., а сега те се оказаха наддоговорени в пъти над официално одобреното финансиране. В момента пътният сектор и регионалното министерство търсят решение какво да правят с контрактите за пътно поддържане. При обща стойност на договорите около 500 млн. лв. без ДДС до 2024 г. по тях вече са възложени дейности за 1,4 млрд. лева. 

На този фон работници от "Автомагистрали Черно море" и "ИСА 2000", които имат да получават над 18,8 млн. лева за ремонт на лявото платно на Автомагистрала "Тракия", излизат днес на протест. Управителният съвет на Българската браншова камара "Пътища" също е готов да организира нов протест, ако не се намери решение на проблемите на сектора.

 

 

 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 6385

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 6060

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 7309

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 6763

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 6445

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 6526

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 6328

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 6514

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 6727

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 7153

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 6711

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ