Целодневното обучение изцежда силите на първолаците
Преуморените малки ученици заспивали преди да изгледат "Сънчо"
/ брой: 111
Уморени от натоварената учебна програма, продължителното седене на чин, някои доучващи вкъщи и без сила да догледат "Сънчо"- така изглеждат българските първокласници след целодневен престой в училище. Това са част от изводите на екип психолози от Националния център по опазване на общественото здраве (НЦООЗ), който работи върху проучване на влиянието на целодневното обучение върху здравето на децата от началния курс. В изследването са обхванати 5 столични училища, въвели такава форма на обучение. Анкетирани са 534 родители и 44 учители. Близо 62% от децата са включени в целодневното обучение по желание на родителите. Половината от тях съобщават, че децата им се прибират от училище уморени през ден или поне веднъж седмично. А според 70,5% от учителите, децата се уморяват всекидневно.
Предварителните данни сочат, че над 78% от родителите одобряват въвеждането на тази обучителна форма основно заради възможността за самоподготовката на уроците за следващия ден. Близо 82% от учителите смятат, че времето за самоподготовка е достатъчно. 39% от родителите обаче твърдят, че децата всеки ден си доучват вкъщи. Според учителите причината е, че родителите вземат много рано децата - в 14-15 ч., вместо към 16-17 ч. За 45% от родителите проблем са базите за спорт, обзавеждането на стаите, менюто в училищния стол.
Около 72% от анкетираните учители одобряват целодневното обучение, но само ако се създадат подходящи условия. Следобедните занятия да не се провеждат в същата класна стая, а в помещенията за следобедни занимания трябва да има кътове за игра и отдих, препоръчват специалистите.
Според Красимира Костадинова, експерт в НЦООЗ, задължителното въвеждане на целодневно обучение трябва да е само задължение всяко училище да го предлага като образователна услуга, а родителите да имат право на избор. От 20 до 30% от родителите са заявили, че няма да запишат децата си на целодневно обучение по различни причини.
Близо 98% от родителите и 77% от учителите са на мнение, че целодневното обучение трябва да се финансира от държавния бюджет.