20 Ноември 2025четвъртък23:56 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Позиция

Три електорални заблуди в БСП

Опитът да се обвържат еднозначно резултати от гласуване и партийна (не)принадлежност не почива на никаква сериозна логика

/ брой: 88

автор:Юрий Борисов

visibility 3318

"Който поставя електората на партията в някакво математическо уравнение, изначално е сбъркал. Решава нерешима задача"

 

"Резултатите от изборите силно зависят от искреността и самочувствието, които БСП внушава на обществото"

 

От две седмици в БСП тече оживена дискусия, свързана с предстоящите президентски избори. В нейната основа стои следното твърдение: “Уместно е БСП да подкрепи кандидат извън своите редици, за да привлече допълнителен електорат”. Формулировките са различни, но смисълът е този. Твърдението е построено на следната представа. “Електоратът на БСП в даден момент е постоянна величина. Той ще подкрепи за кандидат както свой член, така и личност, външна на БСП. Кандидат, който е член на БСП, няма да бъде подкрепен от чужд електорат. Следователно x+y е повече от x.”
В тази аргументация има три фундаментални заблуди. Първата е в понятието “електорат на БСП”.

 

Никой не знае какъв е електоратът на БСП, изразен в числа

 

Това понятие е политическо и ценностно, но математически е ирелевантно. Точно преди година социолозите даваха на БСП 10% избиратели. Днес дават 20%. През 2001 г. за БСП гласуваха 780 хиляди, четири години по-късно - 1130 хиляди. След още четири години се върнаха на 750 хиляди. Колко е електоратът на БСП? Колко ще бъде след половин година?
Броят на хората, които гласуват за БСП, зависи от начина, по който се възприема поведението на партията, а не от броя на партийните книжки. Разбира се, в някакви граници. Границите обаче са твърде широки. При определено поведение процентът може да бъде 10. Не дай боже, и по-малко. При друго поведение - 30. Дай боже, и повече. Никой не може да каже колко ще гласуват за БСП, просто защото е БСП. Зависи. Зависи от много неща.
Това означава, че който поставя електората на партията в някакво математическо уравнение, изначално е сбъркал. Решава нерешима задача. Все едно лекар да прогнозира оставащите години на конкретен пациент, позовавайки се на средната продължителност на живота. Без да се интересува от здравето и навиците му.
Добре е всеки, който прави предизборни сметки, да преустанови използването на понятието “твърд електорат на БСП”, ако иска да е политически точен. Зад това понятие няма числова реалност.

 

Втората фундаментална заблуда е в еднозначното обвързване на гласуване и (не)партийна принадлежност

 

През 2001 г. през юни за БСП гласуваха 780 хиляди избиратели. Само пет месеца по-късно за тогавашния председател на БСП на първи тур гласуваха 1030 хиляди. На втори тур - 2040 хиляди. Тези милион и двеста хиляди избиратели разлика електорат ли са на БСП, или не са? Сигурно не са. Ами как тогава гласуват за най-партийната фигура на БСП? Може би са? Ами като са, защо не гласуваха за БСП през юни? Сигурно защото не са...
Опитът да се обвържат резултати от гласуване и партийна принадлежност е още по-безпомощен от опита да се борави с понятието “твърд електорат”.
Ето и третата заблуда. Казват, че подкрепата за БСП с годините намалява, защото обичащите социализма и БКП по един естествен начин измират. Интересно как тогава през 2005 г. се появяват 350 хиляди избиратели повече от 2001 г.

 

Да не би „червените” да възкръсват?

 

Не, обяснението е по-научно. Просто харесалите БСП, отново или за пръв път, през 2005 г. са с 350 хиляди повече в сравнение с 2001 г. Отиваме към причините за харесването (нехаресването).
И към това, че резултатите от предстоящите избори ще зависят преди всичко от политическата кондиция на съответната партия, от качествата на нейните кандидати, от волята им за победа и не на последно място - от искреността и самочувствието, които внушават на обществото.
Другото е алхимия.

 

Резултати на парламентарни избори за БСП и коалиция

2009 г.    750 хил.   - 17,7%
2005 г.    1130 хил. - 33,98%
2001 г.    780 хил.   - 17,15%
1997 г.    940 хил.   - 22,07%
1994 г.    2260 хил. - 43,50%

Резултати за Г. Първанов на президентски избори 2001 г.

Първи тур - 1032 хил.  - 36,39%
Втори тур -  2043 хил.  - 54,13%

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 1036

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 1047

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 931

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 924

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 1027

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 972

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 1008

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 1094

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 994

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 971

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 995

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ