Регионалният министър:
Тол системата скоро няма да се изплати
Тя трябва да обхване 18 000 км, за да е ефективна, сега са 3 100 км
/ брой: 114
Имах среща с представители на фирма "Капш", която изгради и поддържа тол системата. Казаха ми, че за да се изплати тя и да бъде ефективна, трябва в нея да бъдат обхванати 18 000 километра от пътищата. Ние скоро не предвиждаме такъв обхват, което означава, че скоро няма да изплатим тол системата. Затова трябва да видим документите - колко пари са вложени, колко са постъпленията, за да разберем кога ще се изплати", каза в телевизионно участие министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. Както е известно, в момента в тол системата са включени 3100 километра от пътната мрежа на страната. Според Комитова в началото на следващата седмица се очакват резултатите от проверката на тол системата. Министърът подчерта, че около 900 човека работят в Агенция "Пътна инфраструктура" по тол системата, купена е и техника. В същото време по договор за пет години е наета външна фирма за поддръжка, която получава немалко средства всеки месец.
Контрактът беше подписан в началото на годината и е за 28 млн. лв. на година. Срещу тази сума "Капш Трафик Солюшънс", която вече получи 180 млн. лв. с ДДС, за да изгради тол системата, поема ангажимента да се занимава с проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка на тол системата. Договорът е за пет години, но може да бъде прекратен предсрочно след втората година, ако държавната структура Национално тол управление има капацитет да поеме дейностите по-рано.
Комитова каза, че след проверката на Националната агенция по приходите ще стане ясно дали може да се върнат авансовите суми, които "Автомагистрали" ЕАД е изплатило на различни фирми по договори за укрепване на свлачища. Заради тези договори Комитова смени цялото ръководство на АПИ. Очаква се проверката да продължи няколко месеца, защото става въпрос за много фирми и документи. "Имаме около 50 фирми, които са получавали по 50-100 млн. лв. авансово. Този, който е раздал авансите, е предприел някакъв огромен инвестиционен риск, защото може да се случват непредвидени неща, докато дойде време да строим - фирмата може да фалира, да се случат извънредни обстоятелства, епидемии, бедствия", коментира арх. Комитова.
Междувременно от държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД, в работата на която Сметната палата откри редица нарушения и регионалният министър поиска смяна на ръководството, съобщиха, че новият борд на директорите не е подаден от МРРБ за вписване в Търговския регистър. Все още действащият изпълнителен директор Стоян Беличев е имал среща с министър арх. Виолета Комитова. Той бил настоял за срещата, "за да се изчистят някои неясноти около работата на дружеството". По повод наложената от МРРБ възбрана за опериране със сметките на дружеството, Беличев е сигнализирал министъра, че това би довело до тежки последствия както върху "Автомагистрали" ЕАД, неговите контрагенти и служители, така и върху икономиката. Той е пояснил, че освен за строителство, дружеството е отговорно и за поддръжката на голям брой автомагистрални участъци в цялата страна и тя не може да бъде преустановена. Министър Комитова е уверила, че всички разплащания от страна на държавата ще продължат без проблем и в срок.