Тол системата работи на загуба
Проверка на МРРБ показва, че тя се управлява неефективно
/ брой: 123
Приходите от тол системата в момента са все още твърде далеч не само от обещаните 1,3 млрд. лв. при проектирането и в началото на мандата на правителството на Бойко Борисов, но и от силно орязаните очаквания при нейното пускане (около 450 млн. лв.). Оказва се дори, че системата за таксуване работи на загуба, а управлението и контролът ѝ са неефективни. Това обяви служебният регионален министър Виолета Комитова на брифинг, в който участваха новият директор на "Националното тол управление" Иво Иванов и зам.-министри от ведомството.
Проверката на МРРБ е установила ниска събираемост на тол таксите, а съответно и по-малко пари в бюджета за ремонт и поддръжка на пътищата в страната, каквато беше целта при тръгването на системата. Министър Комитова заяви, че проверка извършва и Сметната палата, но докладът не е готов все още. Ревизията е била назначена през декември от Народното събрание.
Приходите от събраните такси до май тази година са 205 млн. лв., което е наполовина по-малко от събраните 392 млн. лв. от електронни винетки през 2019 г. (когато все още нямаше тол система). А трябва да се съберат поне още 185 млн. лв. до края на годината, за да може системата поне да се самоиздържа, коментира зам.-министър Захари Христов.
Тол системата не изпълнява първоначалния замисъл да генерира приходи за ремонт и строителство на пътища, обяви Христов. Проверка на регионалното министерство е показала още, че за миналата година необработените нарушения са 200 хиляди на стойност 70 млн. лв., като актовете биват обработвани ръчно. От думите на зам.-министъра стана ясно, че в хода на извършената проверка на тол системата е било установено, че не работят всички контролни рамки и камери.
За да бъде печеливша тол системата, тя трябва да бъде с обхват поне 16 000 км. С постановление на Министерския съвет през 2019 г. обаче обхватът бе намален на 3115 км и три пъти бяха свалени цените на тол таксите за тежките автомобили. Намаленият обхват и ниските такси я правят неефективна. Освен това цялата тол система трябва да е оптично свързана, но със становище на български консултанти са елиминирани 200 км оптика на повечето ГКПП-та. Така се губи оптичната свързаност, а се ползват услугите на мобилен мрежов оператор, който по думите на Христов е уязвим. Получаваме множество сигнали, че по ГКПП-тата няма възможност да се продават електронни винетки в пълен размер, коментира Христов.