05 Ноември 2025сряда15:07 ч.

Зам.-министърът Захари Христов обяви, че тол системата не изпълнява първоначалния замисъл да генерира приходи за ремонт и строителство на пътища

Тол системата работи на загуба

Проверка на МРРБ показва, че тя се управлява неефективно

/ брой: 123

автор:Дума

visibility 1151

Приходите от тол системата в момента са все още твърде далеч не само от обещаните 1,3 млрд. лв. при проектирането и в началото на мандата на правителството на Бойко Борисов, но и от силно орязаните очаквания при нейното пускане (около 450 млн. лв.). Оказва се дори, че системата за таксуване работи на загуба, а управлението и контролът ѝ са неефективни. Това обяви служебният регионален министър Виолета Комитова на брифинг, в който участваха новият директор на "Националното тол управление" Иво Иванов и зам.-министри от ведомството.

Проверката на МРРБ е установила ниска събираемост на тол таксите, а съответно и по-малко пари в бюджета за ремонт и поддръжка на пътищата в страната, каквато беше целта при тръгването на системата. Министър Комитова заяви, че проверка извършва и Сметната палата, но докладът не е готов все още. Ревизията е била назначена през декември от Народното събрание.

Приходите от събраните такси до май тази година са 205 млн. лв., което е наполовина по-малко от събраните 392 млн. лв. от електронни винетки през 2019 г. (когато все още нямаше тол система). А трябва да се съберат поне още 185 млн. лв. до края на годината, за да може системата поне да се самоиздържа, коментира зам.-министър Захари Христов.

Тол системата не изпълнява първоначалния замисъл да генерира приходи за ремонт и строителство на пътища, обяви Христов. Проверка на регионалното министерство е показала още, че за миналата година необработените нарушения са 200 хиляди на стойност 70 млн. лв., като актовете биват обработвани ръчно. От думите на зам.-министъра стана ясно, че в хода на извършената проверка на тол системата е било установено, че не работят всички контролни рамки и камери.

За да бъде печеливша тол системата, тя трябва да бъде с обхват поне 16 000 км. С постановление на Министерския съвет през 2019 г. обаче обхватът бе намален на 3115 км и три пъти бяха свалени цените на тол таксите за тежките автомобили. Намаленият обхват и ниските такси я правят неефективна. Освен това цялата тол система трябва да е оптично свързана, но със становище на български консултанти са елиминирани 200 км оптика на повечето ГКПП-та. Така се губи оптичната свързаност, а се ползват услугите на мобилен мрежов оператор, който по думите на Христов е уязвим. Получаваме множество сигнали, че по ГКПП-тата няма възможност да се продават електронни винетки в пълен размер, коментира Христов.

3,2% дефицит в Бюджет 2026

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 207

БВП на България е нараснал с 600% за 20 години

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 207

Променят правилата за регистрация по ДДС

автор:Дума

visibility 240

/ брой: 207

Печалбата на банките стигна 2,8 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 236

/ брой: 207

Социалист е фаворит за кмет на Ню Йорк

автор:Дума

visibility 237

/ брой: 207

Латвия пак подхваща Истанбулската конвенция

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 207

Китай и Русия засилват двустранните отношения

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 207

Киев ще продава оръжия в Берлин и Копенхаген

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 207

Тъмната кула на прехода

автор:Александър Симов

visibility 238

/ брой: 207

Когато си знаеш интереса

автор:Таня Глухчева

visibility 227

/ брой: 207

Вдигането на осигурителните вноски е безалтернативно

visibility 239

/ брой: 207

Старите коли - аут от центъра на София

visibility 258

/ брой: 207

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ