18 Май 2024събота13:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Теодора Стефанова талант и женственост

Балет "Арабеск" отбелязва 20 години творческа дейност на своята известна солистка

/ брой: 256

автор:Дума

visibility 83

Балет "Арабеск" ще отбележи на 10 ноември на сцената на Музикалния театър 20 години творческа дейност на великолепната солистка Теодора Стефанова. Фотографът Костадин Чернев ще покаже запечатани мигове от танца на Теодора във фотоалбума "Талант и женственост", който ще бъде представен от 18 ч. След една година отсъствие, през която Теодора стана майка на прекрасен син, тя отново е на сцената в спектакъла "Дон Жуан" на Боряна Сечанова. Трупата ще я поздрави с изпълнението на "Двойнственост" на Лиз Лий.
Теодора Стефанова е родена в София на 24 септември 1970 г. Завършва ДХУ през 1989-а. От 1990 г. до днес е прима на "Арабеск". Работила е с най-изявените български хореографи, както и с голям брой чуждестранни, между които Марк Тейлър, Елза Лимбах, Роджър Джефри (САЩ), Виторио Биаджи (Италия), Алберто Алонсо (Куба), Люк Буи (Франция), Бе ван Варк (Германия), Робърт Таниан, Лиз Лий (Великобритания) и пр. Гастролирала е в Австрия, Германия, Белгия, Италия, Франция, Корея, Гърция, Испания, САЩ, Югославия, Румъния и др. Тя е един от създателите на АМАРАНТ данс студио през 1993 г. Носителка е на "Кристална лира" (1998).


Тошето:
Искам душата да лети...

Мила Искренова

В "Болеро"

Теодора Стефанова танцува в трупата "Арабеск". Тя е солистка. Звезда. Твърдението, че в България няма звезди, не се отнася за нея. Защото всички, които я познават, които са я виждали да танцува - у нас и извън България, са оставали с неподправеното усещане, че наблюдават изключителен талант, първокачествен и поливалентен, който се определя като привилегия на звездите. Изразът на таланта й е категоричен: изключително тяло, с животинска енергия, магнетична харизматичност и сексуалност, които привличат погледите върху нея, чувствена емоционалност и чувство за хумор, амбициозна педантичност и перфекционизъм в интерпретирането на хореографския текст. Теодора или Тошето, както всички я наричаме (за прякора съществува твърдението, че именно той е истинското име на таланта, защото е нещо отделно и различно от персоналитета, подчиняващо се на други закони, логика и пр.), та Тошето е постоянно жадна за изява. Обича да се показва и да бъде в центъра на вниманието. Да й се възхищават. Да я обожават. В името на това е готова на всичко - целият й живот го доказва. Тя е всеотдаен сътрудник на хореографа, готова да споделя идеите и съмненията му по време на процеса. Дава идеи. Спори и настоява и обикновено е права в интуитивните си преценки. "Чуй ме, повярвай ми, че така ще е по- добре..." Винаги съм я слушала с внимание и е било за добро. Талантът е интуиция, която иде "отгоре"... Когато танцува, тя сякаш носи спектакъла на раменете си. Амбицията й нещата да станат на всяка цена добре, и то не само нейните неща, я превръща в мощен акумулатор на енергия за цялото представление. Тя е първото тяло, което се появява на сцената, за да "загрява" преди спектакъл. А когато има премиера, Тошето пристига още в 12 часа с извинението: "Не ми издържаха нервите..." Всеотдайността й воюва във всяка изява - публиката трябва да бъде спечелена, ние трябва да бъдем харесани и всички да сме доволни и покрити със слава... Не иронизирам. Без тази вяра, детска, но гениална, творците не биха могли да притежават ранга на звезди... А Тошето го притежава.


Лице на съвременния танц в България

 Теодора Стефанова е емблема на балет "Арабеск". Нейният талант и уникалност я превръщат в лице на съвременния танц в България.

Началото

    Била е на 3 години, когато, облечена в кожухче, превръщала щепсела в микрофон и изнасяла пълна програма пред гостите у дома. Отъждествявала се с Лили Иванова, но присъстващите я укротявали, като й казвали, че не пее, а грачи. Но за танците всички били единодушни, че е номер 1. Още на тази възраст Теодора се записва в школата по балет на знаменитата Фео Мустакова. Започва като джудженце и постепенно се "издига" в Снежанка.
    Като всички малки момиченца, и Теодора е искала да бъде принцеса, и в IV клас е приета в балетното училище, което завършва през 1989 г. Оттогава танцува в "Арабеск.
 

В "Квартет" с Асен Наков

Първи професионални стъпки
   
    Първата й професионална и солистична изява е в "Ария - Бах" от спектакъла "Още веднъж за любовта" с хореографка Маргарита Арнаудова. Тя е дълбоко впечатлена от подхода на голямата хореографка. Започва първата репетиция не с движенията, а с разговор за психологията на човека и самочувствието на танцьора. В началото това е като шок за Теодора, като лекуване на психиката. За Маргарита Арнаудова, както разказва самата Теодора, е било важно, излизайки на сцената, танцьорът да разкрие целия си вътрешен потенциал. От нея научава, че основното за един танцьор е самодисциплината и увереността в себе си, че балетът изисква себеотдаване и че човек трябва непрекъснато да се преодолява. Маргарита Арнаудова е хореографът, от когото Теодора получава неоценим опит и тласък в развитието си. Тя е човекът, който винаги е до нея, защото е била свидетел какво Маргарита е жертвала през целия си творчески път, за да запази трупата.
    В началото балетът за Теодора е бил само красиви рокли, корони и аплодисменти. Но когато започва да се занимава професионално, разбира, че балетът е непрестанен труд, енергия и нерви. Има дни, в които репетира по 9 часа на ден. Този темпоритъм води след себе си много жертви от нейна страна и пропуснати мигове с приятеля й и с близките й хора. Защото танцът за нея е потапяне в друг свят,  и докато включиш на нормална вълна, вече си заспал от умора.
   
Танцът и Теодора

    Балетът, според Теодора, е не само физически труд, но и мисловен. Трябва да проговориш с тялото си. Сега тя не би искала да има тяло на 20-годишна. За онзи момент е направила всичко, което е било възможно с онова тяло. Но зрелостта, която носи тялото впоследствие, не би заменила, защото то я провокира и я кара да търси, да върви напред и да твори. Докато танцува, Теодора следи с ума си принципа на позите, всеки трепет в тялото, за да стигне посланието до публиката. Защото на сцената лъсват не само талантът и уменията ти, а и интелектът, вътрешната ти красота. Личи дали даваш всичко от себе си за това изкуство, дали си честен към него. Това е най-трудното - да извадиш сърцето си и да го подариш на публиката. И когато усети, че тя я е разбрала, полита от щастие. Пред Нейно величество публиката нещата трябва да се изпълняват максимално, перфектно и безотказно.
    Затова Теодора споделя, че "Арабеск" за нея е като част от тялото й - част от нея, диагноза, любов. Танцът за Теодора не може без любов, себеотдаване и нечовешки труд. Невероятни неща се случват, когато танцьорът и хореографът се срещнат с любов и толерантност. Когато хореографът е искрен и откровен в идеите си, танцьорът създава фантастични роли и спектакли. В своя изповед солистката споделя, че танцът за нея е като душевно разсъбличане.
    Усещането за танца е като сексуалното, но не в пълния смисъл, не толкова първично... То е някаква еротика, преливаща в душевен ексхибиционизъм. Когато участва в прекрасен танц, създаден за нейния натюрел, чувството надхвърля оргазмичното удоволствие.
    За Теодора сцената е олтар. Преди спектакъл предпочита 10 пъти да умре, самата тя изгаря прекалено много. Не може да бъде спокойна. И ако някой ден се успокои, просто няма да бъде повече в това прекрасно изкуство.
    Благодарение на своето дарование и изключителен професионализъм, примабалерината на "Арабеск" създава галерия от различни по характер и натюрел образи, които впечатляват  и оставят трайна следа в съзнанието на зрителите в България и по света.
    Към тях в последните две години Теодора прибави и ролята на мама на прекрасния Кристиян, роля, на която Теодора се е посветила с присъщата си всеотдайност и перфекционизъм.

Материалите подготви Мая Михайлова



 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1035

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 978

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1026

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1016

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1129

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1190

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1127

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 968

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ