04 Август 2025понеделник11:59 ч.

Абонирани за поръчки ще събират тол таксите

„Инфосистемс интернешънъл” редовно е печелила търгове за градския транспорт в София

/ брой: 92

автор:Дума

visibility 1565

"Инфосистемс интернешънъл", която е собственост на "Информикс груп", зад която преди време е стояла кипърската офшорка "МГ Октагон инвестмънтс", е акционер в регистрираното през февруари дружество "Телетол", с което АПИ подписаха договор за електронното събиране на тол-таксите.

Акционери в "Телетол" са компанията "Нованор" (70%) и "Инфосистемс интернешънъл" ЕАД (30%). Според Капитал "Инфосистемс" редовно е печелила поръчките, свързани с електронните услуги в столичния градски транспорт и се е превърнала в монополист. 

По-късно вчера зам.-министър Николай Нанков отрече, че пари събрани от пътни такси ще изтичат към офшорка, каквито информации имаше. През 2015 г. офшорните дялове в "Информикс" са били продадени на частно лице. 

Компанията "Телетол" е избрана като втори национален доставчик за събиране на пътни такси. Това става ясно от съобщение на Националното тол управление. Според него между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и специално регистрираното през февруари тази година акционерно дружество "Телетол" е подписан договор на 14 май. Така "Телетол" АД става вторият национален доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси.

Досега единственият доставчик на услугата беше "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД (ИТС). Преди три месеца избухна скандал, защото се оказа, че 7% от приходите от продажба на е-винетки ще отиват за посредници. Тогава стана ясно, че АПИ тихомълком е назначила ИТС за посредник, която е свързана с австрийската "Капш"- главен изпълнител на тол системата, срещу 180 млн. лв.

Наред с vinetki.bg, през който ИТС приема плащания на пътни такси, действа и bgtoll.bg - сайт, поръчан от АПИ на слабо известната фирма УПХ. При старта на електронната система сайтът bgtoll.bg отказваше, терминали за самотаксуване нямаше почти никъде, бензиностанциите не бяха чули за продажба на винетки на каса, но сайтът vinetki.bg и партньорът А1 работеха и си заработваха своите 7% комисиона. 

Според договора с АПИ "Телетол" трябва да докаже оперативна съвместимост с Електронната система за събиране на пътни такси, за да започне дейност по предоставянето на услугите, е посочено в съобщението. От пътната агенция и тол управлението не казват каква е комисионата, която ще прибира доставчикът от тол таксите и продадените електронни винетки. Съгласно нормативните документи максималната комисиона е 7%. 

Акционери в "Телетол" са "Нованор" (70%) и "Инфосистемс интернешънъл" ЕАД (30%). "Нованор" е стартъп компания, която възниква с помощта на фонда "Илевън", съобщава "Медиапул". Собственици на компанията са Лиляна Деянова, по-известна като поппевицата ЛиЛана, и Мартин Димитров. Двамата са били ангажирани и с разработването на мобилното приложение LIMA на пътната агенция, което дава актуална информация за пътната обстановка в страната. Имат и разработено приложение CIVI, чрез което оказват натиск върху общините да си вършат работата. Реализирали са и пътни проекти в американския щат Мичиган, в който отново чрез мобилно приложение замерват неравностите по пътя. Работят и по други проекти в САЩ. Лиляна Деянова е председател на съвета на директорите на "Телетол" АД, а Мартин Димитров представлява дружеството според Търговския регистър. Миноритарният акционер в "Телетол" е "Инфосистемс интернешънъл" ЕАД. То е собственост на "Информикс груп", зад която преди години е стояла кипърската офшорка "МГ Октагон инвестмънтс". Тя пък е собственик на няколко фирми в България, които редовно печелят поръчки, част от тях финансирани и с евросредства. Доскоро са били консорциум, свързан с ремонта на пътища в София, в друг за доставка на електронните табла по спирките, както и в трети за събиране на таксите от синята зона на София с SMS. Подозренията на участници в тези търгове са, че зад мистериозната кипърска офшорка стоят хора от управляващата партия ГЕРБ, твърди "Медиапул".

Започна тестването на системата

Междувременно започна първият етап от 6-месечното тестване на тол системата. Председателят на УС на АПИ Георги Терзийски поясни, че в момента върви процес на установяване на тарифите и на обхвата на пътищата, за които превозните средства над 3,5 тона ще плащат тол такси за изминато разстояние. Той посочи, че обхватът на системата от 10 800 км е регламентиран в договора за изпълнение, но в момента се изработва актуализирана карта, която ще отчита класа на пътя, неговото състояние и свързаността, която той осигурява между населените места. По този начин за пътищата в недобро състояние ще има нулева ставка и се надявам до месец да имаме проект за обхват и за участъците без такса, съобщи Терзийски. Той подчерта, че разговорите с превозвачите продължават и предложеният на 1 април тази година размер на тол таксата за автомобили от 3,5 до 12 тона е най-ниският за Европа. За превозните средства с маса над 12 тона размерът на тол таксата е среден за Европа. Това е най-консервативният вариант, предложен от консултантите от Световната банка, но той подлежи на анализ по отношение както на вътрешното диференциране на таксите, така и на обхвата на пътищата, които ще бъдат таксувани със съответните диференцирани ставки.

Бузлуджа е разговор за социализма на бъдещето

автор:Дума

visibility 103

/ брой: 142

Обсъжда се майчинството втората година да стане 1200 лева

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 142

Десет души вземат пенсия над 3400 лева

автор:Аида Ованес

visibility 96

/ брой: 142

Кметът на Гоце Делчев посети фестивала “Неотъпкана пътека”

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 142

Общините масово са вдигнали местните данъци

автор:Дума

visibility 97

/ брой: 142

Фермерите ще получават авансово до 70% от евросубсидиите

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 142

Плодовете и зеленчуците поскъпнаха и последната седмица

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 142

Предстои ремонт по магистрала "Хемус" край София

автор:Дума

visibility 104

/ брой: 142

Ценови шок в Румъния

автор:Дума

visibility 94

/ брой: 142

Сърбия и Унгария защитиха Додик

автор:Дума

visibility 102

/ брой: 142

Гърция с по-строги мерки срещу хазарта

автор:Дума

visibility 92

/ брой: 142

Накратко

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 142

Бузлуджа 2025

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 142

ЗС "Александър Стамболийски" вече е част от БСП-ОЛ

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 142

Левицата трябва да е гласът на хората

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 142

БСП е партията на хората, на труда и на бъдещето

автор:Дума

visibility 102

/ брой: 142

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ