Търговци мамят с поскъпването
/ брой: 122
В България освен висока инфлация в момента има и шрингфлация - процес, при който цените привидно остават същите, но търговците в действителност намаляват грамажа на стоките, заменят по-скъпи суровини с по-евтини или намаляват времето, през което ползваш дадена услуга, макар цената да е същата. Това обясни пред БНТ директорът на "Активни потребители" Богомил Николов.
Думата "шрингфлация" се използва от икономистите, за да означат печалбите на фирмите, които се получават от смяната на суровината за производството на дадена стока с по-евтина. "Когато отидете на автомивка и пуснете монета от 1 лев както преди, но времето, в което ползвате услугата, вече не е 2 минути, а само една, това е шрингфлация", каза Богомил Николов. Същото е и когато производителят намалява грамажа примерно от 500 на 400 грама, запазвайки старата цена. Или когато производителят на майонеза замени яйцата с яйчен прах, съчетан с някакви подобрители, които му излизат по-евтино. Или когато хляб се произвежда от фуражна пшеница, а не от хлебна, което според Николов е вече масово явление в България.
По-опасно става, когато повишението на цените принуждава все повече хора да търсят заместители на стоките, които са свикнали да купуват с по-евтини, смята Николов. "Има например много сайтове, които продават китайски лекарства. Хората не подозират, че това не е същото лекарство, което ползват, защото интерфейсът на сайта е направен на чист български език и подвежда", каза той. Шрингфлацията не може да бъде уловена от статистиката и в това се крие най-голямата опасност от нея. Защото цените уж са се повишили с определен процент, но той в действителност е много по-голям и каквито и компенсаторни мерки да взима държавата, те не са ефективни.