10 Февруари 2025понеделник18:44 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Търговските вериги ни дерат с близо 100% надценка

Откриха стотици нарушения и нелоялни търговски практики при формирането на цените на храните

/ брой: 43

автор:Дума

visibility 2040

Служебната власт вчера даде заявка  да се изсветли всички скрити такси, които търговците начисляват в цената - като такса бонус оборот, логистика, маркетинг, позициониране на регал. "Това се начислява с обратни фактури и от тях губи производителят, но търговецът печели, а таксите се плащат от потребителите", поясни земеделският министър Явор Гечев при представянето на доклада за резултатите от проверките за цените на храните у нас.

Тези такси достигат до 20%. Маржът при търговците пък стигат и до над 90 на сто. Например, кашкавал по БДС 400 гр е с доставна цена 8,04 лв., но на щанда е 15,99 лв. Това е 94% надценка. При сиренето - 5,64 лв. е доставната цена, а на щанда е 10,79 лв., т.е. 93% надценка.

"Масово се използват нелоялни нелоялни търговски практики, които пораждат съмнения за  и за необосновано високи печалби. Ние не искаме да водим война с търговските вериги", заяви вицепремиерът Христо Алексиев. Той уточни, че правителството няма намерение да се намесват в пазара на храни. 

"Единственото, което искаме да направим, е да защитим интересите на потребителите, на уязвимите групи и да се уверим, че не се генерират свръхпечалби на гърба на населението", коментира още Алексиев и допълни, че резултатите от проверките са притеснителни. 

Според представения вчера доклад Комисията за защита напотребителите е открила 452 нарушения при 471 проверки на ценообразуването при храните в търговската мрежа. НАП са извършили 340 проверки и са съставени 71 акта за нарушение. 

"32 пък са нарушенията, констатирани от БАБХ, при 333 проверки. Нелоялните търговски практики, упражнявани от търговците с пазарен дял над 50-60%, повличат целия пазар след себе си и така цените се завишават изкуствено", заяви от своя страна Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите. 

Той обясни, че установяването на нелоялни търговски практики е много важно, защото те са предпоставката за изкуствено завишаване на цени. Алипиев даде няколко примера за нелоялна търговски практики. Според тях търговецът представя невярна информация в етикетите на стоката и се оказва, че когато отидете до касата, цената на стоката е по-висока от тази, на етикета. 

"Освен това клиентите стават жертва на подвеждаща информация за теглото на стоката. Продукти, които се продават за българско производство се оказва, че са внос от други страни", поясни Алипиев.

"Потребителската кошница у нас е по-евтина с около 30% от средната за ЕС. Българинът, полякът и румънецът купуват най-евтината храна", оправда се Николай Вълков, председател на Сдружението за модeрна търговия, в което членуват хипермаркетите. 

Той посочи, че една от причините някои стоки да струват по-малко в други страни е, че там за храните се прилага по-нисък ДДС. 

"Винаги ще има отделни стоки, които към даден момент в различни държави могат да бъдат намерени на по-ниски цени. Това не означава, че потребителската кошница у нас е по-скъпа",  коментира Вълканов и  допълни, че има и други фактори за цените. Например, ако италианското сирене  в България е с левче по-скъпо отколкото за богатите швейцарци, това може да е заради факта, че Швейцария е съседна на страната производител, а ние сме по-далече.

Тръгват договори за ремонт на ВиК мрежите за 800 млн. лв.

автор:Дума

visibility 823

/ брой: 26

Българските потребители не усещат забавяне на инфлацията

автор:Дума

visibility 827

/ брой: 26

Липсват 200 000 работници за летния сезон на морето

автор:Дума

visibility 760

/ брой: 26

Изяли сме повече фалшиво сирене

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 26

Хърватия бойкотира верига за седмица

автор:Дума

visibility 853

/ брой: 26

Разследват инцидент с кортежа на Вучич

автор:Дума

visibility 798

/ брой: 26

Хиляди на протест в Шефийлд заради убит ученик с нож

автор:Дума

visibility 775

/ брой: 26

Накратко

автор:Дума

visibility 740

/ брой: 26

Европа да потърси себе си

visibility 798

/ брой: 26

За мрежата на октопода

автор:Гергана Пирозова

visibility 805

/ брой: 26

„С отговорност към България, с мисъл за бъдещето“

visibility 847

/ брой: 26

За дълбоко и всестранно обновление на БСП

visibility 826

/ брой: 26

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ