Танкерна война в Персийския залив
Великобритания обмисля да поиска от ООН и ЕС санкции за Иран
/ брой: 138
Постоянната мисия на Великобритания към ООН изпрати писмо до Съвета за сигурност, в което се посочва, че танкерът "Стена имперо" е задържан в териториалните води на Оман, съобщи източник в световната организация.
"Това писмо до председателя на Съвета за сигурност съдържа фактически данни за инцидента в Ормузкия пролив на 19 юли. В писмото се казва, че танкерът е задържан в териториалните води на Оман," каза източник на агенцията, цитиран от РИА Новости. Според Ройтерс в писмо до Съвета за сигурност на ООН Обединеното кралство е определило действията на Иран като "незаконна намеса".
Британски министри планират да наложат на Иран санкции след задържането на плаващ под британски флаг петролен танкер в Персийския залив, съобщи вчера в. "Телеграф".
Великобритания може да призове ООН и ЕС да върнат санкциите върху Иран, които бяха отменени през 2016 г. след сделката за иранската ядрена програма, отбеляза вестникът.
Британската служба за външно разузнаване МИ-6 и Британският държавен комуникационен център (GCHQ) разследват версията, че Русия е свързана със задържането на британския танкер Stena Impero от Иран, пише в. "Сънди мирър".
Според източници в службите за сигурност иранското разузнаване можело да залови танкер, използвайки фалшиви GPS координати, които биха могли да се разпространят с помощта на "руска шпионска технология". Изданието отбелязва, че евентуалното участие на руската страна в инцидента може да се случи само с "благословията на руския президент Путин".
Руският депутат Алексей Пушков коментира по този повод в туитър, че "спецовете по фалшиви новини никога не излизат в отпуск". Александър Шерин, който участва в комисията по отбрана в Държавната дума, заяви, че опитите да се разпространява такава версия говорят за "абсолютна некомпетентност и абсолютна несериозност".
НАТО осъжда задържането на двата петролни танкера и призовава иранските власти да освободят корабите и членовете на екипажите им, гласи изявление на говорителя на НАТО Оана Лунгеску.
В петък вечер Военноморските сили на Корпуса на ислямската революционна гвардия - част от иранските въоръжени сили, задържаха британския танкер "Стена имперо" в Ормузкия пролив и впоследствие го ескортираха до пристанището на Бандар Абас. Екипажът на танкера, състоящ се от 23 души, включително трима руснаци, остана на борда, но корабособственикът не можа да се свърже с него. Иранските власти заявиха, че екипажът е здрав и танкерът е бил закотвен в пристанището.
Инцидентът със "Стена имперо" се счита за отговор на иранските власти на задържането на ирански танкер от британските власти в Гибралтар на 4 юли. Иранската държавна новинарска агенция ИРНА уточни, че танкерът е бил арестуван, след като се е сблъскал с ирански риболовен кораб и не е реагирал на призивите за помощ на по-малкия ирански плавателен съд.
В събота катер на иранската брегова охрана принудил танкер, плаващ под алжирски флаг, да промени курса си в Ормузкия пролив и го насочил в териториалните води на Иран. Това съобщи алжирската агенция APS, цитирайки най-голямата алжирска нефтогазова компания Sonatrach, която е собственик на танкера.
По същия начин Иран постъпи в петък и с друг алжирски танкер "Масдар", който впоследствие бе оставен да продължи пътя си за разлика от конфискувания танкер "Стена имперо". Според алжирската компания вторият й танкер плавал към саудитското пристанище Рас Танура, където трябвало да бъде натоварен и да отплава за Китай.
В същото време саудитските власти са дали разрешение ирански петролен танкер да бъде върнат в родината. Той е бил задържан през май след претърпяно бедствие в Червено море и е бил задържан в пристанището Джеда, съобщава РИА Новости.
Иранският кораб "Щастие I" изпрати сигнал за бедствие на 2 май във връзка с "отказ на двигател и загуба на контрол". Авариралият кораб се е намирал на 70 километра южно от саудитското пристанище Джеда. Екипажът на танкера се е състоял от 24 ирански граждани и двама моряци от Бангладеш. Морската охрана на Саудитска Арабия е оказала помощ на иранския танкер.
Според агенцията преди това саудитските власти са възпрепятствали връщането на танкера "Щастие I" в Иран поради финансови причини, като Иран е платил 200 хиляди долара за поддръжката и ремонта на кораба.