Такса "дупка"
/ брой: 231
Въвеждането на дългоочакваната тол система съвсем се забатачи. В един момент тя може да се окаже безсмислена поради един-единствен факт. КАТ няма да може да глобява от началото на 2019 г. за липсата на електронни винетки, защото няма да е свързан с нейната база данни. Водачите, които изберат да конвертират хартиения стикер в електронен вариант и не изтрият лепенката от предното стъкло, остават под контрол, но за останалите това няма да е възможно. Тази дейност трябва да бъде уредена чрез промени в Закона за движение по пътищата, но кога ще станат те обект на депутатското внимание, не се знае. Освен това, чисто технически, пътните полицаи трябва да бъдат снабдени с мобилни терминали, за които логично е да има обществена поръчка за доставка. Тя също ще отнеме немалко време.
За жалост не само това е проблемът. Очаква се следващия месец АПИ да предложи за обществено обсъждане обхвата на тол системата и варианти за тол таксите. Ако се получи консенсус по тези въпроси, те трябва да получат одобрението и на Брюксел. Повяват се разнопосочни сигнали, според които тол системата ще обхване от 40% до 60% от пътищата, което е много повече от магистралите. Това на практика означава, че хората ще си плащат, за да преминават през познатите дупки по шосетата. В този смисъл не е ли по-добре управляващите да въведат такса "дупка", вместо да се чудят как да събират пари от пътищата.
На по-голямата част от хората не им е ясно дали ще се плаща допълнително за тол системата, щом са си купили електронна винетка. Не им е ясно и откога ще влезе тя в експлоатация. За камионите се знае - от 16 август. Знае се е обаче друго. В цялата тази какофония, породена от вдигането на данъците за автомобилите, застраховките и цените на горивата, превозвачите няма да пропуснат да качат цените на услугите. Оправданието също се знае - "пазарна" икономика.