Светият синод анатемосва ин витрото
Ние сме сред най-вярващите миряни, категоричнни са жени с репродуктивни проблеми
/ брой: 1
Светият синод на Българската православна църква се обявява срещу ин витрото и сурогатното майчинство в нарочно становище, публикувано на електронната му страница преди два дни. Във връзка с методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство църквата е крайно резервирана към всяка противоречаща на Божията воля човешка намеса в основополагащите екзистенциални аспекти на човешкия живот, става ясно от становището. То ще бъде изпратено до председателя на парламента и до всички председатели на парламентарни групи, за да може позицията да стане ясна преди второто четене на законопроекта за суроготното майчинство.
Според Синода "методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство са израз на безразсъдно противопоставяне и усъмняване в Божията премъдрост, блага воля и спасяваща любов към нас, човеците. С тяхното прилагане донорите на човешки биологичен материал, лекарите и най-вече бездетните съпрузи показват, че не са познали или че са изгубили християнската надежда, което представлява тежка форма на безбожие, униние или богохулство", пише в становището. Синодалните старци призовават държавата да съдейства на семействата с репродуктивни проблеми, но не като въвежда богопротивни и подкопаващи семейните устои законодателни промени, а като помага на бездетните съпрузи да надмогнат болката си, като пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа.
"Много двойки с репродуктивни проблеми са правили постъпки за осиновяване на дете или вече са осиновили и се грижат за него, независимо дали след това са имали успех с асистирана репродукция, коментира за ДУМА Ваня Савова - психолог и член на "Искам бебе". Тя е категорична, че едни от най-вярващите миряни са именно двойките с репродуктивни проблеми. От друга страна, свещениците са едни от хората, които най-много им помагат да не загубят надежда, че ще имат деца, а когато те се родят, с охота ги кръщават. Дълбоко вярващи са и лекарите, които са се посветили на асистрината репродукция, казва Савова. Според нея опитите и на двойките за свое дете, и на лекарите да им помогнат не биха имали успех, ако е липсвало божието желание.
Мнението на БПЦ разгневи и един от пионерите в асистираната репродукция, доц. Атанас Щерев."Българската православна църква смята, че правомощията на науката и в частност на медицината не са безусловни и безгранични, особено когато те се отнасят до венеца на творението - човека", коментира той в интервю за БГНЕС. Според него обаче "нищо, което е успешно, не противоречи на Божията воля затова, защото то не може да стане без Неговата позитивна воля. Всичко, което е грешно, рано или късно се сгромолясва". Специалистът каза още, че "Църквата например би могла да възрази и срещу присаждането на сърца, на бъбреци, на черен дроб - това е смешно. Когато можем да лекуваме човек, когато можем да лекуваме една болест, естествено, е да се намерят регулативните механизми при какви условия това нещо трябва да става", каза д-р Атанас Щерев. Що се отнася до позицията на църквата и за сурогатното (заместващо) майчинство, като "явно противоречие с православното разбиране за произхода и смисъла на човешкия живот, за устоите и призванието на семейството", лекарят напомни, че българската Асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве подкрепя пациентските организации, които искат да се регламентира сурогатното майчинство.