29 Март 2024петък08:01 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Светът на хвърчилото, или за полета на въздушния змей

Освен че служи за забавление, тази играчка за деца и възрастни се използва в науката и в армията

/ брой: 71

автор:Альона Нейкова

visibility 3949

Хвърчило е детска играчка, която представлява летяща във въздуха рамка с прикрепена хартия, управлявана с въженце или връв от земята - такова е определението на тази дума в тълковния речник. Магията на малкия летателен апарат се крие в простия физичен закон, благодарение на който хвърчилото се издига, когато въздушното налягане отгоре стане по-малко от това отдолу. Именно магията, която се създава от разликата между подемната сила, съпротивлението на въздуха и опъването на връвта, издига въздушния змей на неподозирана височина. Но за целта е необходим вятър. И още нещо...



Смята се, че първите хвърчила са направени преди 2800 години в Китай. Били са от коприна, като за основа е използван бамбук. Наричат това изобретение въздушен дракон или змей. Векове наред хвърчилата обаче служат само за забавление на деца и възрастни и не намират що-годе смислено практическо приложение. Но от втората половина на XVIII век въздушни змейове започват широко да се използват при провеждането на различни научни изследвания на атмосферата.
С помощта на хвърчило през 1749 г. А. Уилсън измерва температурата на въздуха на височина, достигната от този импровизиран летателен апарат, контролиран от земята с помощта на въже. Три лета по-късно Б. Франклин прави експеримент, в който благодарение именно на хвърчилото успява не само да проумее електрическата природа на мълнията, но и въз основа на получените резултати създава гръмоотвод. М.В. Ломоносов също провежда подобни експерименти и успоредно с Франклин стига до аналогични изводи. Но опитите да се изследва атмосферното електричество с помощта на хвърчило изобщо не са безопасни, дори напротив: на 26 юни 1753 г. при пускането на въздушен змей загива колегата на руския учен академик Г. В. Рихман.



Малките леки летателни апарати, контролирани с въже, широко се прилагат за метеорологични наблюдения и през XIX век. А столетие по-късно хвърчилата дори допринасят за създаването на радио, като самият А.С. Попов използва въздушен змей за издигането на антените на по-голяма височина.
Изключително важна е и употребата на хвърчилата при разработването на първите самолети. Например А.Ф. Можайский, преди да започне строителството на своя летателен апарат, провежда серия от изпитания с въздушни змейове, теглени от конски впряг. Въз основа на резултатите от тези изпитания са изчислени размерите на самолета, които e трябвало да му осигурят достатъчна подемна сила.



Практическите възможности на въздушния змей привличат вниманието и на военните. К.И. Константинов с помощта на хвърчилата разработва през 1848 г. система за спасяването на кораби, попаднали в тежки ситуации на бедствие в близост до брега. По време на Първата световна война армии на различни държави използват въздушни змейове за разузнаване на вражески позиции, както и за да издигат на определена височина специални наблюдатели, коригиращи артилерийския огън.
В края на XIX-началото на XX век хвърчилата се използват не само за метеорологични изследвания на горните атмосферни слоеве, но и за фотографиране на определени местности. Немската компания SkySails дори прилага въздушен змей като допълнителен източник на енергия за товарни кораби. Изпитанията на 55-метровата "MS Beluga Skysails" показват, че при благоприятни условия разходът на гориво намалява с цели 30 процента. С развитието на въздухоплаването, авиацията и техниката като цяло тези изключително леки летателни апарати започват да се създават най-вече за развлечение или за специални състезания.
Експертите уточняват, че според формата и устройството на аеродинамичните повърхности хвърчилата могат да бъдат с една плоскост, многоетажни, както и групови. Първите са с изключително опростена конструкция - три съединени помежду им летви (две по диагонал на змея и една - на горната му страна), залепени към лист плътна хартия. Тези хвърчила имат обаче не много голяма издигаща сила и малка устойчивост към вятъра. На такива въздушни змейове задължително трябва да се осигури "опашка" - въже със закачена към него тежест. Многоплоскостните или многоетажните хвърчила се различават от другите видове с високата си устойчивост към вятъра, понеже са съставени от отделни елементи във формата на тетраедри или паралелепипеди. Груповите, образуващи така наречения змейов влак, са съединени в гъвкава система. Те се прилагат и за военни цели, тъй като при повреда на едно от звената се наблюдава само намаляване на подемната сила и по-ниска височина на издигането, което позволява безопасно да се извърши кацането на наблюдателя и разузнаването да продължи.
Сред основните елементи на хвърчилото е опънатата на твърд скелет или просто мека, поддържаща аеродинамична повърхност от плат или хартия. Необходим е и здрав конец, връв или леко стоманено въже, намотано на лебедка или макара. Прикрепят се и тъй наречените юзда и опашка - за да се осигури на хвърчилото устойчивост. Надлъжната донякъде се постига и благодарение на вида аеродинамична повърхност, а напречната - с помощта на специални плоскости, които се позиционират успоредно на въжето. Полетът на въздушния змей също така зависи и от разположението на центъра на тежестта му, смятат експертите.
Те препоръчват дължината на въжето да се регулира постепенно, като е необходимо да се внимава хвърчилото да не се клатушка рязко настрани - особено ако няма силен вятър. Опашката на въздушния змей също е от изключително значение - за модел с размери 40 на 60 см тя трябва да е 2-2.5 метра и задължително да има малка тежест накрая.
Светът на хвърчилата обаче отдавна излезе извън рамките на обикновеното забавление. За доста хора конструирането и пускането в небето на въздушен змей е любимо хоби, за други е ярка и необичайна наслада за окото, за трети - вид състезание. В различни страни дори се учредяват клубове на хвърчилата, където членовете им не само споделят опит в създаването на този оригинален летателен апарат, но и усъвършенстват майсторството си в управлението, ловкостта и скоростта на полета.

Пъстроцветен празник в небето


Преди броени дни в тайландския курорт Чаам за поредна година се проведе традиционният фестивал на хвърчилата. Градчето е разположено само на 160 км югоизточно от столицата Банкок и е популярно с минералните си извори. Но за форума на въздушните змейове в Тайланд пристигнаха 32 отбора от близо 20 държави.
Някои от участниците дойдоха на проявата не за първи път, тъй като са убедени, че пъстроцветният празник в небето доставя удоволствие на доста хора. Фестивалът на хвърчилата продължава 3 дни и събира много любопитни туристи. По традиция в края на събитието се раздават награди, но кандидатстващите за някое от многобройните отличия (за най-оригинален змей, за най-високо издигнал се, за най-шарен, за най-бърз...) твърдят, че участието е по-важно от купата на победителя.
В близост до най-стария фар по българското крайбрежие, този на нос Шабла, за първи път миналото лято също се проведе Фестивал на хвърчилата - един пъстроцветен, ефирен и определено необикновен празник. А и организаторите на проявата използваха случая да популяризират идеята за опазване на птиците - по-специално на червеногушата гъска, която е рядък и застрашен от изчезване вид, зимуващ всяка зима в околностите на Шабла. Целта на инициаторите на феста е да го превърнат в традиционно ежегодно събитие, което да спомогне за превръщането на този вид в емблематичен за района в частност и за страната като цяло.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ