"Суперджетовете" тръгват по света
На изложението "Aero India-2015" подписаха договор за руските самолети
/ брой: 61
Игор Елков
На международното авиокосмическо изложение "Aero India-2015", което се състоя в индийския Бангалор, бе подписано споразумение за доставка на руските пътнически самолети "Superjet-100" в Непал.
Пет SSJ100 ще получи през 2017 година непалската авиокомпания "Bishwo Airways". Самолетите за Непал ще бъдат построени за 93 пътнически места в две класи. Засега "Bishwo" притежава само самолети "Airbus А330-200", които летят до Саудитска Арабия, АОЕ и Малайзия. Авиокомпанията планира да разшири мрежата си в Азия, в страните от Близкия изток и Европа. Руските самолети "Superjet-100", с далечина на полета 4,5 хиляди километра, ще позволят на непалците ефективно да обслужват близките маршрути.
Документът бе подписан от старши вицепрезидента по продажбите на "Граждански самолети Сухой" Евгений Андрачников, а от непалската авиокомпания - от президента й Ашиш Шреста.
Сделката би трябвало да се отпразнува в различни части по света и не само с шампанско - в Новосибирск - където сглобяват секциите за фюзелажите на "Superjet-100", в Комсомолск-на-Амур, в чиито цехове произвеждат стиковката на съставните части на самолета.
Формално това все още не е готовият контракт, а протокол за намерения. Но, както отбеляза ръководителят на непалската компания, те се готови да вземат руските самолети още сега и още тук, без да чакат доставките през 2017 година. Поне на лизинг. Самолетът много им харесва: "Той е просто идеален - заяви Ашиш Шреста. - Не открихме конкуренти на "Superjet", затова нямахме трудности при избора".
От мястото, където подписаха документа, до мястото, където можеше човек да се порадва на новички "Superjet", беше една ръка разстояние. В Бангалор долетя самолет от типа бизнес-версия. От техническа гледна точка това си е все същият "SSJ100", но той вози не повече от 19 пътници. Разбира се, на VIP-овете е осигурен особен комфорт както от гледна точка на ергономиката (при полет е тихо, няма вибрации, креслата са свръхудобни), така и естетически.
За сравнение: повечето самолети на авиокомпаниите са за транспортиране на 87 пътници в комфортна обстановка, разпределена в две класи. Удобно е обаче да се лети не само на VIP-лайнера. Размерът на сечението на фюзелажа на "Superjet-100" за народа позволи да се увеличи пътеката между редиците с до половин метър. Височината в прохода до тавана е 2,1 метра, това е най-добрият показател в този клас.
През първите дни на февруари в Комсомолск-на-Амур започна сглобяването на стотния самолет. Очаква се, че строителството на юбилейния "Superjet" със заводски номер 95100 ще завърши това лято. Сега мощността на завода е 40 машини годишно. Производственият потенциал позволява да се достигне ниво от 60 "SSJ100" годишно. С монтажа на самолетите се занимават 1300 сътрудници, чиято средна възраст е 35 години. Индия също е сред купувачите на този самолет. Според прогнозите потребностите на индийските авиокомпании от "Superjet-100" до 2030 г. е 50 самолета. Между другото, същия брой самолети поръча нашият "Аерофлот".