Строителният сектор е основен двигател на икономическия ръст у нас, защото има най-съществен принос към БВП, в сравнение с останалите икономически отрасли. За 2024 г. браншът формира 11% от икономическия обем на фона на 9,6% принос от страна на търговията и транспорта и 6% от финансовите и застрахователни дейности, като общо секторът е платил 7,5 млрд. лв. за година. Това сочат данни от анализ на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) за приноса на строителството към икономиката и публичните финанси в България. „Строителството е един от ключовите двигатели на икономиката, защото свързва инвестициите, банковия сектор, материалното производство и градската среда. И днес изпреварваме други основни икономически сектори”, коментира Георги Шопов, председател на НАСП и управляващ собственик на ТОБО ГРУП.
Според него със 156 382 заети служители и работници, което представлява 7% от работната сила в страната, секторът отчита устойчивост. Заплатите са отбелязали значително увеличение от 17,8% за един отработен час при 12% ръст на средна брутна заплата за страната през първото полугодие на 2025 г. В публичния дебат за строителството често се виждат само крановете и строителните площадки, но рядко се отчита приносът му към публичните финанси“, коментира Асен Чавдаров, управител на КОНТРАКТ СИТИ. Според него, освен споменатите 7,5 млрд. лв данъци, други 2,3 милиарда лева са били изплатени под формата на заплати, а 1 милиард лева са социалноосигурителни вноски, което показва ролята на отрасъла като основен стълб на фискалната стабилност.
Данните на НАСП сочат, че за една година в страната са изградени близо 2 млн. кв. м нови жилища – мащаб, който показва устойчиво търсене на нови, съвременни домове и реална нужда от модерно жилищно строителство в големите градове и развиващите се райони. Проучване на социологическа агенция „Тренд”, направено по задание на НАСП и проведено сред 357 души в София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора, посочва основните проблеми в градската инфраструктура според гражданите. Като основен проблем е посочено паркирането, следван от трафика и мобилността, както и замърсяването на въздуха.

