Строежът на метрото отрязан от 3 млн. лв. европари
Разширението на подземната железница правено без проекти
/ брой: 63
3 млн. лв. евросредства няма да бъдат признати за строежа на софийското метро, съобщи Медиапул. Месеци наред по разширението на подземната железница се е работело без изготвени или с неодобрени проекти, релси са положени също без проект, използван е несертифициран бетон и са извършени редица финансови нарушения. Общинското дружество "Метрополитен", което е бенефициент на европейското финансиране от оперативната програма "Транспорт", се е опитало да включи в разходите по проекта ДДС за над 2,6 млн. лв., което е недопустимо. В резултат на изпълнителите на двете отсечки на метролъча от кв. "Надежда" до бул. "Черни връх" - обединение "Метро Трейс" и турската "Доуш Иншаат Ве Тиджарет", няма да бъдат признати близо 3 млн. лв. разходи и те няма да бъдат изплатени.
Това е констатирала проверка на избраното за извършване на мониторинг на строежа обединение "Строл 1000-СКЛ консулт", проведена в края на 2010 г. Същият консорциум преди дни предостави доклад, че автомагистрала "Тракия" в отсечката Стара Загора-Нова Загора се строи при занижен контрол, сбъркани геоложки проучвания и фиктивни проверки. Този участък също се строи от консорциум, контролиран от "Трейс". Реакцията на регионалния министър Росен Плевнелиев бе, че предизборната война се е превърнала в партизанска.
От доклада на консултанта за изпълнението на дейностите по строежа на метрото става ясно, че най-големите рискове са свързани с финансите - бюджетен дефицит и продължаващи пропуски при оформяне на документите за проследимост на плащанията. Не се изпълняват графиците за проектиране, самото то е непълно и изпълнението се бави заради лоша координация, пише в документа.
При "Доуш", работеща участъка от "Надежда" до метростанция "Патриарх Евтимий", изпълнението на проекта в стойностно изражение е 45-46 на сто при заложени в договора 44%. Въпреки това в някои отношения има изоставане, но за сметка на това изпреварващо са направени разходи за други дейности. Изостава се в изграждането на метростанции. "Трейс", изпълняваща участъка от "Патриарх Евтимий" до "Черни връх", е извършила около 55% от дейностите при заложени 56%. Изграждан е релсов път, без да има проекти за това, за което е наложена санкция от над 333 хил. лв., пише в доклада. Констатирано е, че не са анулирани фактури и не са коригирани актове за междинни плащания, издадени от "Доуш", установени по-рано като грешни.
Така бенефициентът "Метрополитен" е докладвал за извършени разходи по строежа на метрото в размер на близо 15 млн. лв., за които иска междинно плащане от ОП "Транспорт" за 9,219 млн. лв., но според проверяващите от тях недопустими като разходи са 2 969 685 лв. По-голямата част от тази сума е искането за възстановяване на ДДС, което е недопустим разход за европроект - 2,638 млн. лв. Остатъкът от 331 хил. лв. е за изградения от "Трейс" релсов път без да има одобрен проект. Одобрени са за изплащане само 11 972 104 лв.