Столичният градски транспорт пред колапс
Близо 120 млн. лв. са задълженията на Центъра за градска мобилност към обществения транспорт
/ брой: 26
Столичният градски транспорт е пред колапс. Това става ясно от отговора на столичния кмет Йорданка Фандъкова на питане на общинските съветници от БСП Жельо Бойчев и Георги Свиленски за задълженията, натрупани от общинските транспортни дружества. Въпросът е отправен още в началото на ноември, но писмен отговор двамата са получили едва в края на януари. От него става ясно, че към края на октомври задълженията на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) към транспортните оператори са 90 млн. лева. Оттогава вероятно са натрупани още към 30 млн. лв., прогнозира Георги Свиленски. Той недоумява защо на въпроса към кметството каква е общата дължима сума, оттам отговарят само какви разплащания са направени досега.
Към края на октомври ЦГМ има неразплатени задължения за извършена транспортна дейност към всички транспортни оператори в Столичната община. От 1 януари до 31 октомври 2012 г. на Столичния автотранспорт са разплатени над 74,3 млн. лв. от дължимите 93,3 млн. лв., на електротранспорта - от почти 80 млн. лв. задължения са изплатени почти 55 млн. лв. На "Метрополитен" са дадени 11 млн. лв. от дължимите близо 30 млн. лв.
Дългове са натрупани и към частните оператори, които обслужват градски и извънградски линии. За периода от 10 месеца ЦГМ не е разплатил към "Юнион Ивкони" близо 3,7 млн. лв. На "Карат-С" са преведени 26,3 млн. лв. от дължимите 45,5 млн. лв., към "Еридантранс" ООД - 1,78 млн. лв. от 2,7 млн. лв. дълг за транспортна дейност.
В същото време електротранспортът дължи на външни доставчици над 8 млн. лв., а автотранспортът - 14,2 млн. лв. Най-малки са задълженията към "Метрополитен" - 2,8 млн. лв. Общинските съветници не са получили отговор и към кои фирми са тези дългове и дали някоя от тях в близко време няма да претендира за неустойки и лихви например.
Червените съветници са питали и какво ще се направи това да не се случва в бъдеще и да не се трупат нови дългове. В отговора е записано, че през тази година е планирано приходната и разходната част да бъдат нулирани. Според Свиленски това означава, че не се мисли за увеличаване на приходите или оптимизиране на дейността на ЦГМ, а намаляване на работата на транспортните оператори. Вместо да се поръча транспортна задача за 120 млн. лв. годишно, а в същото време в бюджета да се залагат само 90 млн. лв., вече сумата ще е изравнена. Това означава, че се мисли за увеличаване на интервала между колите на транспорта, а хората ще стоят повече по спирките, обясни Георги Свиленски. Той недоумява и откъде ще бъдат взети парите за изплащане на дълговете, след като те не са заложени в бюджета.