Спомен за съветския човек
В страните от бившия СССР се завръщат съветски марки
/ брой: 276
Надежда Ермолаева
От следващата година в Литва ще изчезнат "Съветските" салам и кренвирши. Въпреки че се радваха на голямо търсене, производителят е решил все пак да се откаже от тях. При това не по търговски, а по политически причини.
"Днес положението ни задължава и ние чувстваме гражданския си дълг да се откажем от думата "съветски" - заяви президентът на компания "Samsonas" Алфредас Римидис, уточнявайки, че ще произвежда същия салам, но с името - Samsonas.
В същото време "Съветският" салам уверено заемаше през последните години в Литва 8-ото място в списъка на популярните продукти.
"Тази битка с всичко съветско напомня шизофрения. Производителите са готови да харчат за преименуване и реклама на продукцията си огромни пари, вместо да запазят съществуващите марки. В останалата част от Европа грижливо пазят историята си и стоките, превърнали се в марка" - каза пред изданието ни директорът на хранителен магазин в Клайпеда Алгидас. Той призна, че "Съветският" салам се е продавал много добре и му е жал да се раздели с него. "Аз самият го обичах", въздиша Алгидас. И добавя: "Ще се наложи да ходя за нея в Русия".
Старите съветски марки обаче може да се потърсят не само в Русия, но и в Латвия и Естония. Там на стелажите на магазините и до днес може да се видят сирене "Российский", "Съветско шампанско", шоколад "Бабаевски". Както каза пред "Российская газета" латвийският политолог Александър Видякин, в Латвия магазините остават извън политиката. "Почти всички най-популярни марки и продукти идват от СССР. Произвеждат се сирене "Дружба", салами "Московска" и дори "Съветска" (латвийско производство), "Рижки шпроти", бисквити "Юбилейни", бира "Жигульовска", водка "Столична" и "Московска". Купувачът избира добре известните търговски марки не само по навик, но и, разбира се, от носталгия по качеството на съветските продукти. Умните производители се възползват от това, незабравяйки, че стоките от известни марки могат успешно да излязат на пазарите на Руската федерация и ОНД", признава той.
Латвийците, затъжили се за съветското кондензирано мляко, започнаха сами да го произвеждат в Резекне. Така и го нарекоха "Сгушчьонка" (кондензирано мляко на руски - бел. прев.). Всички бонбони и шоколади, произвеждани в Русия още от съветско време, такива като "Альонка", "Мишка на север", "Каракум" и много други, и до днес са мощна конкуренция на латвийския бонбонен гигант "Лайма", който, между другото, не промени имената на бонбоните, произвеждани още по времето на СССР.
"За съжаление в Прибалтика не останаха лимонадите "Буратино", "Тархун", а също така такива консерви, като "Закуската на туриста" - оплака се пред кореспондента на "Российская газета" естонската пенсионерка Ирма. Тя призна, че пие тези лимонади, когато идва на гости при роднини в Русия. "А за вкъщи от Питер си взимам малко салам, хайвер и алкохол, който в Русия е по-евтин. И винаги си нося някои от старите съветски лекарства, които в ЕС нямат сертификат, но с които съм свикнала", каза тя.
Междувременно допитване до общественото мнение на ВЦИОМ показа, че 66% от гражданите на Руската федерация, по-възрастни от 18 г., са чували за съветски продуктови марки. Най-популярен е прочутият "докторски" салам.
От тези, които постоянно купуват стоки със съветски марки, само 5% се ръководят в избора си от носталгични спомени. В по-голяма степен, според собственото им признание, ги привличат високото качество (30%) и вкусът (24%) на продукцията, съобщиха социолозите.