19 Септември 2025петък12:28 ч.

На фокус

Софийски ремонти - семпло лято 2020

Заради коронакризата Столичната община намали парите за обновление на пътната мрежа в града

/ брой: 117

автор:Деси Велева

visibility 1765

Плановете на Столичната община за реконструкция и обновяване на улици, които са в лошо състояние или имат нужда от разширение, пак няма да успеят да се осъществят в пълна степен през годината. Този път извинението е добро - извънредното положение и драматичното свиване на приходите в общинската хазна. По предложение на кметския екип от плановете на общината още през април отпаднаха ремонтите на ул. "Народно хоро" в "Овча купел", на транспортния тунел на НДК, на бул. "Генерал Скобелев" и "Чепинско шосе". Все пак епидемиологичната обстановка не успя да постави бариера пред останалите летни пътни ремонти в сезон 2020, макар че програмата е повече от семпла. Част от тях започнаха, причинявайки редица неудобства за активно пътуващите столичани, други няма да доведат до съществени трудности в придвижването.  

***

Един от първите ремонти, който тръгна с фанфари в последните дни на май, е разширението на бул. "Тодор Каблешков". Договорът с фирмата изпълнител "Трейс Груп Холд" бе подписан преди повече от година и стоеше в стартова позиция до осигуряване на средствата - близо 11 млн. лева. Срещу тази сума "Трейс" трябва за разшири дясното платно, така че пътят да стане 12 метра широк. Работната дейност ще е в седем етапа и трябва да приключи за пет месеца. Всъщност, за този период ще трябва да се разшири платно, дълго едва 1 километър - в участъка от бул. "България" до ул. "Луи Айлер". Булевардът се очаква да стане четирилентов, с две велоалеи, с тротоари, а по средата се планира бъдещо трамвайно трасе. Нетрадиционна идея е всички участници в движението да са на различни нива за по-голяма сигурност - проект, който носи доста неизвестни.

Веднага след старта на ремонта се доби впечатлението, че той е пълен с неясноти. Оказа се, че в рамките на два месеца ще бъдат обновени едва 350 метра от трасето - от бул. "България" до ул. "Боянски водопад". Тъй като е съмнително, че финансирането на останалата част от пътя ще бъде осигурено през тази година, вероятно част от шумната рекламна кампания за началото на ремонта е била само за отвличане на вниманието. Положителното за столичани е, че работата по участъка не води до спиране на движението и съответно ще са по-малко неудобствата.  

В средата на юни тръгна и друг дългоочакван проект на Столичната община. Участък от Южната дъга на Околовръстния път също ще бъде разширен, като работата по него трябва да приключи до 10 септември. Заради това бе затворено платното между пътен възел "Младост" при "Бизнес парк" до ул. "Самоковско шосе" при Горубляне. Намерението е съществуващият двулентов път да се разшири до шест ленти, както и да има две локални платна и тротоари. Идеята е с разширението на Южната дъга да се осигури връзката между магистралите "Струма" и "Тракия". Работата по реконструкцията и изграждането на 6-километровата отсечка от градския ринг започна още през октомври миналата година, а изпълнител е "ГБС - Инфраструктурно строителство". Сега затварянето на новия участък е наложително заради разрушаването на надлеза при 40-ти километър, който е в лошо състояние.  

Все още се бави стартът на друг отдавна очакван ремонт - на последната част от платното от бул. "Монтевидео" в район "Овча купел". Първоначално зам.-кметът по строителството Цветан Божинов обяви началото за 15 юни, впоследствие датата бе изместена на 20 юни. Очаква се улицата да се ремонтира в участъка откъм метростанцията, за да се даде възможност за цялостно свързване със спирката на метрото. 

Пълна мъгла в сроковете на изпълнение тегне от година и върху обновлението на части от улиците "Асен Йорданов" и "Искърско шосе" в район "Искър". Участък от малко над 3 км трябваше да бъде ремонтиран до ноември 2019 г., но отлагания по различни причини още пречат отсечката да бъде официално обявена за готова. Поредното затваряне на част от бул. "Асен Йорданов" между бул. "Проф. Цветан Лазаров" до ул. "Капитан Димитър Списаревски" ще продължи до 10 юли. Както ДУМА вече писа, 3,5-километровото трасе се ремонтира срещу 10 млн. лева, а рехабилитацията на предишната отсечка от него по бул. "Искърско шосе" между ул. "Туше Делииванов" и ул. "Илия Бешков" приключи през май също след поредица от смяна на крайните срокове.  

Графиците на изпълнение не са силната страна на Столичната община и затова още няма знак за официалното закриване на строителната площадка по бул. "Филип Кутев". Работата по него трябваше да приключи по план в средата на юни. Улицата ще е с четири ленти, ново осветление и трамвайни релси. Ремонтираният участък от бул. "Черни връх" до "Симеоновско шосе" е с дължина 500 м, а стойността на реконструкцията е 3,5 млн. лева! 

В сметките на столичното кметство до края на тази година влизат още основни ремонти на бул. "Първа Българска армия", ул. "Кукуш" и ул. "Йосиф Щросмайер", които трябва да започнат веднага след приключването на процедурите по избор на изпълнител. Тъй като между намеренията за начало на строителен обект и окончателно подписване на договор с фирма времевият интервал обикновено е доста обширно понятие, едва ли работата по тях ще започне скоро. 

Въпреки че няма изгледи да се постави начало на още един столичен обект в близко време, той не може да не бъде споменат в тазгодишните общински планове, тъй като обсъждането му вече започна, и то не без недоволство от страна на столичани. Идеите за разширяването на Западната дъга на Околовръстния път неприятно изненадаха част от хората при обявяването им през май. Тази част от най-важната пътна артерия в София е известна с непрекъснатите си задръствания, а по проекта на практика се работи вече три десетилетия. Затова облекчаването на трафика е с неотложна важност. Проектът за разширение обхваща участък между кварталите "Бъкстон" и "Люлин" и предвижда тунели, естакади и пътни възли в рамките на 6,8 километра с общо 6 ленти. Всичко това ще струва около 300 млн. лева. Планът предвижда тунел да извежда трафика от Околовръстното от "Младост" към "Княжево" и Перник. Жителите на "Княжево" вече изразиха протеста си срещу проекта, който включва и разширяване на  бул. "Цар Борис III" в участъка от ул. "Никола Петков" до спирка "Планинец". Според тях той ще се превърне в скоростна отсечка, а хората не искат под прозорците им да има интензивен трафик. 

Така че и този проект на Столичната община няма да мине с единодушие и безконфликтно. Въпросът отново е кога той ще се реализира, със или без съгласието на всички. И ще бъдат ли спазени поставените срокове.

39% от родителите още наказват с шамари

автор:Дума

visibility 138

/ брой: 175

30 нови членове приеха в БСП във Велико Търново

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 175

НСО вече няма да вози администрацията на президента

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 175

ВКС осъди общината да премести трамвайно трасе

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 175

Данъчните декларации за 2025 г. ще се изготвят в левове

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 175

Купуваме еднодневна винетка от февруари догодина

автор:Дума

visibility 142

/ брой: 175

Вдигането на ДДС ще удари икономиката най-силно

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 175

С 4% намаляват чуждите инвестиции у нас

автор:Дума

visibility 142

/ брой: 175

Национална стачка парализира Франция

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 175

Естония няма да затвори границата с Русия

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 175

Замразяват заплатите на депутатите в Словакия

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 175

Кататония

автор:Александър Симов

visibility 116

/ брой: 175

Стратегия за остаряване

автор:Юрий Борисов

visibility 129

/ брой: 175

Сега ли се сетихте?

visibility 135

/ брой: 175

Непоколебимост по пътя към националния идеал

автор:Дума

visibility 145

/ брой: 175

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ