Софийската опера триумфира в Япония
Токио очарован от "Княз Игор", Киото във възторг от "Турандот"
/ брой: 237
След триумфалното начало с "Турандот", Софийската опера спечели отново токийската публика с "Княз Игор" от Бородин и омагьоса Киото с творбата на Пучини. Втората вечер от програмата на японския гастрол на първия ни оперен театър бе огласена от действително мощни взривове от аплодисменти от публика, за поредна вечер изпълнила докрай 2300-та места на най-престижната за оперни представления токийска зала "Бунка кайкан", научи ДУМА от Операта.
Ръководството на Софийската опера представи на публиката съвсем нов състав от солисти за главните роли под вдъхновената и енергична палка на диригента Григор Паликаров. Станислав Трифонов влезе в ролята на Княз Игор, Габриела Георгиева - на Ярославна, Ангел Христов - Кончак, Александър Носиков - Галицки, Цвета Сарамбелиева - Кончаковна, Константин Мечков - Скула, както и Пламен Папазиков, Мирослав Андреев, Благовеста Мекки-Цветкова и др.
Преди спектакъла оперният критик Киши покани пред завесата режисьора на постановката Пламен Карталов, който разказа за новата си сценична редакция и музикално-драматургичен прочит на творбата на Бородин, известна със стандартния оригинален финал в редакцията на Александър Глазунов. Трите логично защитени аргумента от режисьора, чието виждане за блестящ финал на спектакъла са прочутите "Половецки танци", възбудиха и без друго високото любопитство на залата. Бурни аплодисменти съпътстваха през цялата вечер спектакъла, докато шеметните и пищни танци (хореограф Асен Гаврилов), изпълнени с огнена и дива страст от балета и хора на Софийската опера, взривиха залата от мощни викове на благодарност. Изяществото и техниката на солистите на балета Катерина Петрова и Никола Хаджитанев и на целия балетен ансамбъл ги превърнаха в любимци на публиката. Сценографията на Борис Стойнов също бе оценена изключително високо. Зрителите останаха очаровани от новия режисьорски прочит на творбата, както и от артистизма и вокалното съвършенство на солистите и на хора с диригент Виолета Димитрова.
Следващата вечер в престижната и феноменална в акустично отношение Концертна зала на древната японска столица Киото беше представена "Турандот" от Пучини. Взривът от аплаузи и поздравления след края на представлението бе последван от приятелски жестове с ръка, знак на благодарност към солистите, хора, оркестъра, диригента, режисьора и към целия екип.
Пламен Карталов удиви организаторите и публиката със способността си да адаптира по най-подходящия начин наличните пространства и особености на сцената, така че представяното заглавие да заблести в цялото си великолепие. Режисьорските и на целия технически екип усилия бяха брилянтно допълнени от оркестъра с диригент Григор Паликаров и от хора, който този път се намираше в пространството пред органа високо над сцената. В лявата й част солистите Баясгалан Дашням, Костадин Андреев, Цветана Бандаловска, Ангел Христов, Даниел Острецов, Пламен Папазиков, Атанас Младенов, Мирослав Андреев и Николай Петров пресъздадоха по неповторим начин в звуци и с актьорското си присъствие красотата на приказката на Карло Гоци. Много зрители споделяха след представлението, че за първи път виждат такава постановка на "Турандот" и говореха само със суперлативи за великолепния баланс между солисти, хор и оркестър.