18 Септември 2024сряда17:48 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Скандално

Смолянската Мелпомена гори

Дребни политически сметки унижават и унищожават Родопския драматичен театър

/ брой: 150

visibility 26

В редакцията на ДУМА се получи открито писмо от директора на РДТ "Николай Хайтов" - Смолян, Крум Филипов, адресирано до министъра на културата Вежди Рашидов, зам.-министъра Боил Банов, администрацията на президента, САБ и неговия председател Христо Мутафчиев, Комисията по културата и медиите в НС, народните представители от Смолянски избирателен район, театрали. Публикуваме писмото без съкращения, защото възраждането на РДТ "Н. Хайтов" - Смолян, е и наша кауза.

Крум ФИЛИПОВ,
Директор на РДТ "Николай Хайтов" - Смолян


Този текст не е сюжет за филм на ужаса, а реалистична картина на условията, в които съществува един театър, движен приоритетно от желанието за качествена продукция, създавана също така приоритетно от млади хора.
РДТ "Н. Хайтов" бе открит отново, след принудителна пауза, на 1 април 2014 г. Държа да подчертая, че този акт няма нищо общо с някаква политическа подкрепа, а стана възможен благодарение масовата подписка на театрали и интелектуалци, които са сред най-уважаваните съсловни имена. За "възраждането" на театъра от общината ни бяха предоставени пет административни кабинета без всякаква офис техника, а за творческа дейност - Камерната зала на театъра, с неработещ озвучителен пулт и осветителна техника. Едновременно с изграждането на администрация и създаването на трупа трябваше да осигурим чрез спонсори офис техника за нормална работа на администрацията, машини и инструменти за техническите служби, наличния озвучителен пулт и лампи за прожекторите. За по-малко от 6 месеца успяхме да съберем от спонсори и частни лица дарения, които да обезпечат работата на административния и технически персонал, на стойност 16 000 лв. Надявам се да се съгласите, че това е значителна сума за град като Смолян. Апартаментите на театъра, в които трябваше да настаним младите артисти - ядро на новата трупа, не бяха докосвани десетина и повече години.
Наложи се да сменяме сами водопроводни инсталации, бойлери, дограми, да шпакловаме и боядисваме. Това беше един неочакван, но крайно необходим разход. МК така и не успя да намери механизъм да възстанови на театъра принадлежащата му недвижима собственост - апартаментите и дърводелската работилница на РДТ все още се водят на Драматичен театър - Пловдив. От това всеки месец театърът ни губи от наем на работилницата. Така стартира театърът - не от нулата, а твърде под нулата. Без администрация, без трупа, без заглавия в афиша, без обучен технически персонал. Но през цялото това време, според закона, вече бяхме подвластни на Методиката. И така още по време на базисната дейност по възстановяване на театъра ние вече

започнахме на загуба

защото не продавахме билети...
Все ми се струваше, че за усилията си да изградим наново една културна институция няма да бъдем "наказвани", а ще получим подкрепа от Министерството на културата, САБ и община Смолян. За съжаление нищо от очакванията и предварителните положителни нагласи не се състоя. Дори нещо повече, трудът ни в голяма степен бе умишлено саботиран (за това по-надолу). И въпреки всичко, в края на септември 2014 г. театърът ни стартира с четири премиери - "Последният пастир" от Николай Хайтов, реж. Недялко Делчев; "Лазарица" от Йордан Радичков, реж. Крум Филипов; "Карнавал" от Жорди Галсеран, реж. Стефан Спасов; "Майстори" от Рачо Стоянов, реж. Крум Филипов. Продължихме линията на българската класическа драматургия с "Чичовци 2014" по Иван Вазов - реж. Петър Тодоров, и "Нирвана" от Константин Илиев - реж. Крум  Филипов. Създадохме и спектакъл в актуалния жанр "вербатим театър" - "Без светлини", посветен на бедствието в Родопите през м. март, с руския режисьор Сергей Горянский. Успяхме - не питайте как - да изградим и детски репертоар със заглавия като "Бременските музиканти", "Коледната история на пингвина Оги", "Копче за сън"... Видно е, че посоката ни бе предимно българска класическа драматургия; за втория сезон предвиждахме акцентът да е балканска драматургия.
Междувременно театърът ни получи

номинация за "Икар"

беше поканен на театрални фестивали в Шумен и Враца, от Враца се завърнахме с две награди, а най-голямото признание дойде от Словения - наш спектакъл беше селектиран за участие в един от най-престижните европейски театрални фестивали "EX PONTO". И всичко това - само за една година и в гореописаните условия. На среща през януари 2015 г. в МК, на която присъстваха министър Вежди Рашидов, зам.-министър Боил Банов, председателят на САБ Христо Мутафчиев, председателят на Съюзната организация в театъра ни Румен Бечев и директорът на РДТ Крум Филипов, бяха обсъдени конкретни действия за стабилизиране на театъра под формата на Обещания...
* Обещание на министъра на културата, че ще ни бъде осигурен автобус с товарно отделение до началото на пролетта, защото театърът ни няма собствен транспорт и сме принудени да наемаме на изключително висока цена частни превозвачи за осъществяване на турнетата.
* Обещание за промяна на статута на театъра в Драматично-куклен, което да повиши субсидията от продаден билет.
* Обещание за гарантирано прехвърляне на недвижимата собственост от ДТ "Н. Масалитинов" - Пловдив, заради което театърът ни губи 200 лв. от месечни наеми.
(Междувременно в публични изявления зам.-министър Боил Банов изрази готовност да се подпомагат театри, които поставят предимно българска драматургия.)
За съжаление НИТО ЕДНО от тези Обещания до днес не е изпълнено.
През м. март градът ни преживя неочаквано природно бедствие. За цял месец общественият живот застина. Този месец театърът ни изгуби значителна сума предварително планирани приходи и субсидия по действащата Методика. По съвет на Христо Мутафчиев се обърнахме за помощ към областния управител, защото научихме, че съществува фонд за компенсиране щетите от бедствието. Щетите за театъра на стойност 12 000 лв. са подробно описани в писмо до Областната управа. До този момент нямаме отговор за исканата компенсация. А действащата Методика зачеркна с още един голям минус справедливостта. Въпреки изключително тежките условия - в театъра репетирахаме на 5 градуса температура и на осветление от акумулатори, в края на м. март стигнахме до премиера на "Нирвана" от Константин Илиев. А в същото време от страна на Калин Сърменов, член на Съвета за театър към министъра на културата Вежди Рашидов, бе изречена в ефир клеветата, че... "в Смолянския театър нищо не се случва"...
И това не е всичко...
Изключително сложно и

неприемливо е отношението на община Смолян

към театъра ни. Бяхме принудени да подпишем договор, в който театърът ни трябва да заплаща ел.енергията в петте административни кабинета и в четирите отстъпени ни гримьорни, въпреки че в решението на ОбС е написано "за безвъзмездно ползване".
Трябва да се знае, че общината отоплява с парно административните помещения от 9 до 11 ч. Същият проблем в отоплителния период е и с Камерната зала, която ни е предоставена. Отопление има от 9 до 11 и от 16 до 18 ч., защото в същото време над залата се провеждат репетиции на Ансамбъл "Родопа" и на ОДК. Зала 2 няма звукова изолация и това прави репетициите на театъра абсурдни.
Трябва да се знае, че за всяко трето представление в зала 1 в месеца, театърът е задължен да заплаща 300 лв. за отопление.
Трябва да се знае, че бившият управител на сградата (сегашен зам.-областен управител на Смолян) назначи настоящия управител на сградата. Въпросното лице не бе назначено преди това като организатор в театъра заради липса на необходимите качества и ценз.
Трябва да се знае, че община Смолян чрез зам.-областния управител започна политика на конфронтиране с театъра ни. Общината започна поголовно да наема т.нар. мечки на сцената на театъра - Руслан Мъйнов, Камен Донев, Асен Блатечки, Астор, Балета на Софийската опера и т.н., и т.н... 22-хилядният Смолян за кратко време се превърна в нещо като Бродуей. Всичко това смаза смисления репертоар на театъра и усилията ни да създадем активно ядро на театрална публика в Смолян. Нещо повече - слагаха се умишлено дати за гостуващите представления в деня преди или в деня след наши предварително планирани представления. До този момент общината не е откупила нито един наш спектакъл, но затова пък откупува значително по-скъпи спектакли "мечки". В настоящата управителка на сградата са и ключовете от складовете "Реквизит" и "Гардероб" в театъра. След 17 ч. тя не е в сградата и ние нямаме оперативен достъп до театралните атрибути. Когато се опитахме да коригираме тези отношения в разговор със зам.-областния управител, думите му буквално бяха: "Това е пазар и ти гориш, защото хората не искат да те гледат." Ето в това се състои, и на това ниво, уважаеми дами и господа, прословутата и прокламирана на държавно и общинско ниво "грижа към културата"...
Накрая ще отбележа и собствения си принос, защото вярвам в личния пример. Съгласих се да поведа театъра, защото съм родопчанин и мислех, че притежавам нещо от подемната сила на

родопския дух

Не исках да се предавам пред никакви трудности. За тази една година аз бях режисьор на три от спектаклите. Хонорарите, за които работих (въпреки, че това е високо ниво театрална продукция, номинациите и наградите са свидетелство за това) не надвишават 1500 лв. Толкова нисък режисьорски хонорар няма в българския театър. Аз съм драматург, режисьор и актьор на коледното представление "Коледната история на пингвина Оги" абсолютно безвъзмездно. Освен това помагам в дейността на сценичните работници, лепя плакати, организирам представления, продавам билети. Пренесъл съм цялото си собствено техническо оборудване в театъра и съм оставил личния си автомобил в полза на театъра. Правя го, защото съм убеден, че високият хоризонт, който преследваме, е постижим с цената на саможертва.
В заключение ще кажа, че въпреки географската отдалеченост на Смолян и статистики, че тук живее най-бедното население на България, а всъщност и тъкмо поради това, съществуването на театралната институция е част от не-изгубването на националната културна идентичност. С оглед и на факта, че сме от районите със смесено вероизповедание, вътрешно политически разумно е институцията театър в Средните Родопи да не бъде унижавана и унищожавана заради дребни политически сметки.
Ако всичко това е надхвърлило представите ви за реалността, знайте, че това се случва с един театър, в една държава - член на Европейския съюз, през 2015 г., в условията на непрекъснато произнасяни мантри от политици и общинари за духовно израстване на нацията.
Настояваме да се преразгледа сега действащата Методика, която за театър от този мащаб и в тези условия е пагубна. 
Готови сме да предоставим икономически анализ и финансова база, която ще осигури с минимален щат качествена продукция, културен продукт с терапевтична сила за обезлюдяващите се Родопи.


Коментар
Ще оставим ли колата на пътя?

Пенка КАЛИНКОВА


Имах честта да бъда вероятно сред първите читатели на това тревожно отворено писмо на Крум Филипов, защото съм сред приелите драматично неговото заличаване преди няколко години и също така съм сред инициаторите за неговото второ раждане, за възстановяване на театъра в Смолян. Защо? Поради същите или сходни мотиви, изложени и в писмото на Крум Филипов. Благодарна съм на в. ДУМА, че ми даде трибуна, споделяйки позицията ми. Тягостни и абсолютно достоверни са подробностите как един театър се ражда отново, сякаш на гола поляна.
Управляващите не ме изненадват особено. Нали по тяхно време, с тяхно решение театърът в Смолян беше закрит. Освен това, както може да се каже за всички управляващи, почти без изключение: "силни на обещания, слаби на изпълнение". Но има и нещо ново - отношението на един човек на Родопския театър, преди артист, после управител на уникалната сграда и ръководител на ансамбъл "Родопа", сега зам.-областен управител. Да, разбира се, че смолянчани трябва да се радват на изкуството на Националната опера и балет и на някои от популярните актьори, т.нар. мечки на новите ни реалности. Но трябва ли това да пречи на създавания отново така трепетно и трудно театър? Как е възможно община Смолян да откупува скъпи представления и нито едно на своя театър?
Знам как започна театърът с "Майстори", бях на това уважено от мнозина театрали от страната ново начало. Успях да видя и интересния прочит на "Нирвана". Уважавам постоянството на Крум Филипов да дава предимство на българската драматургия. Нима постигнатото за една година не е достатъчна гаранция, че в Смолян работят с ум и сърце и че театърът е необходим?
Не искам да съм патетична, но това, което там се случва, изисква да се говори на висок глас. Защото няма чуваемост, диалогът явно е скъсан. А методиката не е панацея за оцеляването на българския театър в пазарни условия и при нейното прилагане трябва да се отчита спецификата на всяко място и на всеки театър. Не го казвам само аз, казват го всички, които ги е грижа за националното театрално дело.
Ще оставим ли колата на Родопския театър по средата на пътя?


------------
Заглавието и подзаглавието са на редакцията

Токът в Южна Европа - до пет пъти по-скъп

автор:Дума

visibility 541

/ брой: 178

Фон дер Лайен ни даде постен и скромен ресор

автор:Дума

visibility 577

/ брой: 178

Единайсет жени в новата Еврокомисия

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 178

Атина иска европейско решение за мигрантите

автор:Дума

visibility 571

/ брой: 178

Накратко

автор:Дума

visibility 470

/ брой: 178

Ще се примири ли ЕП?

автор:Кристиан Вигенин

visibility 588

/ брой: 178

Светът по ръба на глобална и ядрена война

автор:Юри Михалков

visibility 592

/ брой: 178

Такса смет или национална криза с боклука?

автор:Барбара Пейчинова

visibility 542

/ брой: 178

Неуредици

автор:Барбара Пейчинова

visibility 567

/ брой: 178

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ