Смениха шефовете на ДАИ-Бургас и "Автомобилна администрация"
След инцидента на магистралата управляващите се присетиха за въвеждането на камери при техническите прегледи
/ брой: 136
Транспортният министър Ивайло Московски реши в сряда вечер, че заради инцидента на магистрала "Тракия", при който загинаха 8 души, от постовете си трябва да се лишат оглавяващите ДАИ-Бургас, както и ръководството на софийската и бургаската "Автомобилна администрация". В четвъртък сутрин министърът изпълни заканата си, която направи още преди да е приключила проверката около катастрофата. Уволненията министърът оправда с факта, че според него имало значителни пропуски в работата на "Автомобилна администрация" и по-конкретно в "липсата на достатъчно превенция". След фаталния инцидент Московски реши, че е време всички регионални инспекции на ДАИ в страната да минат цялостни проверки.
Междувременно транспортният министър изтъкнa, че лицензът на фирмата превозвач вече бил отнет. Въпреки това "Ентуртранс" успя да извърши рейс и след решението за прекратяването на правото й за превоз. Московски се оправда, че това станало, защото санкцията физически не била влязла в сила в сряда вечер.
Министърът изрази съмнения вчера, че техническият преглед на злополучния автобус бил фиктивен, защото времето на проверката съвпадало с разписанията на курсовете, които извършвал. Пунктът в Карнобат, в който е бил прегледът на автобуса-убиец, е затворен за проверка и едва ли някога ще бъде отворен, прогнозира министърът. Той изведнъж си спомни предложенията за поставяне на камери на местата, където се извършват технически прегледи. ДУМА припомня, че още през февруари 2010 г. автомобилната администрация обяви, че има намерение резултатите от видео проверките да бъдат въведени в система на контролните органи, която да се изгради за 6-7 месеца. И досега няма информация докъде е стигнала подготовката, но транспортният министър обеща камерите да са факт до края на 2012 г.
Московски се закани да предложи възрастов лимит за автобусите, които превозват пътници. "Европейската практика не поставя такова ограничение, но на нас пътищата ни не са като в Европа", призна транспортният минситър. Другата седмица той щял да се срещне с браншовите организации, с депутати и с експерти, защото по най-натоварените линии автобусите трябвало да отговарят на много завишени критерии, тъй като изминавали пробег от 200 000-300 000 км годишно и натоварването било много голямо.
Московски щял да иска и въвеждане на блокиращи колани и системи за стабилизиране в автобусите. На всички автогари пък вече ще има пощенски кутии, в които гражданите да пускат сигнали при проблем с пътуването си. ДАИ щяла да ги събира и да прави моментални проверки. Московски се кани да поиска и необжалваемост на актовете, съставени от контролиращите. Тогава лицензът на превозвача ще може да се отнема и при 2 акта, обясни Московски.
Междувременно стана ясно, че шофьорът на автобуса Светослав Димитров е привлечен като обвиняем по дело за нарушаване на правилата за движение по пътищата и причиняване по непредпазливост на смърт и телесни повреди на повече от едно лице. Той може да получи затвор от 5 до 15 г. Повече от денонощие след инцидента собственикът на "Ентуртранс" Ениз Ченгел излезе с обръщение до медиите, в което изрази съболезнованията си към близките на жертвите и пострадалите. "Като всеки човек и като пряко отговорен се чувствам изключително разстроен и все още не съм в състояние да се изправя пред медиите. Друга причина е недобрата ми комуникация на български език", заяви Ченгел и обеща да съдейства при разследването.