Колела
Skoda Kodiaq – много кола за умерена цена!
/ брой: 206
Вечерта на първи септември в Берлин на специално мероприятие хората на летящата стрела показаха средноразмерния си всъдеход Skoda Kodiaq. Думата средноразмерен определено не е най-точната за автомобил, предлагащ и вариант със седем места и бая простор както в купето, така и в багажника - 720 литра за 5-местната версия (2065 л при сгъната задна седалка). Не можем да твърдим, че колата превъзхожда конкуренцията, поне до момента, когато видим цените, но при всички случаи Skoda се старае да остане вярна на кредото си за “много кола на умерена цена”.
Още преди официалното представяне на модела се знаеха доста неща, името и дори наличието на “умните” (Simply Clever) детайли, така типични вече за новите модели от Млада Болеслав. Но по време на истинското гала представление в стара промишлена сграда разбрахме и останалите детайли. В Европа и у нас моделът ще се предлага с два дизела 2.0 TDI с различна мощност – 150 к.с./340 Нм и 190 к.с./400 Нм. По-слабият двигател е за сметка на това по-икономичен – средният му разход на гориво е едва 5,0 л/100 км, а по-мощният, естествено, по-динамичен – ускоряването му от място до 100 км/ч става за 8,6 сек.
Дължината на новия паркетник е 4697 мм, ширината, височината и междуосието са съответно 1882, 1676 и 2791 мм. Колелата на базовото изпълнение са 17-цолови, като опция ще се предлагат още 18- и 19-цолови. Коефициентът на въздушно съпротивление е много добър за автомобил тип кросовър - 0,33. Като опция ще се предлага и адаптивно шаси DCC с режим офроуд при вариантите с пълно задвижване. То от своя страна настройва спрямо трудните безпътни условия работата на мотора, трансмисията и окачването, АБС-а и електронната стабилизация.
Бензиновите мотори са три – два 1.4 л TSI - 125 к.с., 200 Нм или 150 к.с., 250 Нм, а третият е 2.0 TSI - 180 к.с., 320 Нм. Големите бензинов и дизелов мотор се съчетават по принцип с пълно задвижване, а в останалите случаи са възможни варианти и само с предно. Предавателните кутии са шестстепенна механична или роботизирани шест и седемстепенни със сдвоен съединител DSG в зависимост от двигателя, като последният робот е нов за марката, способен да понася натоварване от въртящ момент до 600 Нм. В бъдеще не е изключена появата на вариант с битурбодизел 240 к.с. и максимален въртящ момент 500 Нм. Твърде е възможна и появата на варианти RS и Scout. Skoda Kodiaq разполага със системите “старт-стоп” и за рекуперация на енергията при спиране.
Петместният вариант е базов, а за седемместния ще се доплаща. Седалките във втория ред могат да се местят по дължина в рамките на 180 мм. Дължината на салона е 1793 мм. Линиите на таблото са доста сдържани, в центъра му е разположена новата мултимедийна система, а възможностите й зависят от нивото на оборудване. В топ версията е налице DVD-плейър и вградена памет от 64 гигабайта. Инфотеймънт системата е с LTE и Wi-Fi, онлайн-услуги като информация за трафика, времето, аварийно повикване, дистанционна настройка на машината и определяне на местоположението й чрез смартфон, интерфейси Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink и SmartGate. В топ версията са услугите Google Earth и Google Street View. Като опция се предлага аудиосистема Canton с 10 говорителя, сред които един субуфър и мощност 575 Вт. Екстра за колата е и тризоналният автоматичен климатик, задната врата се отваря с движение на крак под бронята.
Kodiaq е поредната стъпка на Skoda по посока на внедряването на най-новите технологии. Полезен помощник на водача е системата за кръгов обзор с четири камери и помощник за маневриране с ремарке, което може да е с маса до 2,5 тона. Налице са системите за контролиране на паркирането с функция за автоматично спиране, за разпознаване на пътните знаци, задържане на лентата на движение, разпознаване на пешеходци и автоматично спиране при градско натоварено движение.
Колата е кръстена на северноамериканската мечка, остров и градче Kodiak, но последната буква е заменена с “q”. Това естествено е нарочно заради по-мекото произнасяне и за да не се повтарят имена на стари модели - спортният Kodiak F1 от 1983-а и пикапът Chevrolet C-4500 Kodiak.
Кросовърът Kodiaq е първият седемместен модел в историята на Skoda, като производителят твърди, че на третия ред седалки, като се премести малко напред вторият, могат да седнат спокойно и двама възрастни. Ако не са нужни, най-задните седалки се скриват надолу, създавайки равен товарен под на багажника. При създаването на Kodiaq чехите са се постарали да изпипат и най-малката подробност, ползвайки познатата и от други техни модели максима Simply Clever (просто умно) - чадъри в тапицерията на вратите, миниконтейнери за боклучета и ред други нещица, улесняващи живота с и в колата. Много полезна е опцията за защита на ръбовете на вратите, която при отварянето им изкарва навън защитен елемент, не допускащ повреждане на ръба и на съседната близко паркирана кола.
Сред новите функции е и системата за усилване на гласа – In-Car-Communication (разговор в колата). Усилването на говора става през високоговорителите, водачът чува по-добре пътниците, а те него. Опция в новата кола е безпроводното зареждане на електронни прибори като смартфони и таблети. В колата има достатъчно джобчета, мрежички, закачалки, могат да се монтират сгъваеми масички, закрепване за таблети, налице са релси за удобно разделяне на багажника.