06 Май 2024понеделник13:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Белетристика

Синопсис

/ брой: 110

visibility 1148

Радослав ИГНАТОВ е роден на 4 януари 1949 година в с. Калиманица, някогашна Берковска околия. Завършва българска филология във Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий". Близо две десетилетия работи в Българско национално радио, дирекции "Предавания за чужбина", "Международна дейност" и програма "Христо Ботев".
Автор е на книгите "Сълза върху горещия камък" (1984), стихове, "Да те повикам" (1988), автобиографична повест, "Предай нататък" (1994), поезия, "Времето на сънищата" (1995), роман, "Аз, Господи"(1998), поезия, "Лозята на чичо Ной" (2002), разкази, новели и повести, "Новите ловни полета" (2004), роман,"Вторични видове" (2005), поезия, (2005) и др.
Член е на Съюза на българските писатели.

Феодосий Андонов бе художник. Всичко наоколо е сгъчкано, натрупано, разхвърляно, оказион. На пода се въргалят голи женски тела. Неудовлетворена каменна плът. Плът от бронз, дърво, мрамор и гипс.
- Ще взема да стана писател... - разсъждава художникът.
- Защо? - пита номенклатурният кадър на помещението.
- Ей така - отвръща Феодосий Андонов, художник. - Писателят прави по-малко боклук. Писател да си, по си уединен, по-малко ти се налага да слушаш! Станеш ли слушател, веднага те записали в някоя партия...
- Как така? - пита слушателят на Феодосий Андонов. Слушателят на Феодосий Андонов, художник, е писател.
- Така - отзовава се Феодосий Андонов, художник. - Вървиш си по улицата. Среща те Иван Иванич, пенсионерът-счетоводител. Не си отвърнал още на поздрава му, и вече те заговаря за демокрация. Слушаш. Слушаш ти, слушаш, накрая вземе да се окаже, че додето си слушал, Иван Иванич те заклещил и те записал в някоя партия. Щото ръководният кадър трябва да членува в някоя партия.
- Ти не си ръководен кадър - изразява се неуверено наплашеният писател. Безбурният поглед на Феодосий Андонов, художник, освен нищо друго, изразява поразително несъответствие между вътрешните стремления на силно замисления Феодосий Андонов и неговите възможности.
- Не съм - уверено изразява своето мнение, свързано с въпросите относно целите на живота му, Феодосий Андонов, художник. - Не съм, но трябва да стана, толкоз народ е вече началник!...
- Е - още по-неуверено се обажда писателят. - Чак пък писател. Стани наркодилър. Стани брокер. Стани питиепродавец. Стани диджей. Стани пенсионер-счетоводител. Тогава Иван Иванич ще те презира. Ще те презира, и няма никакви партии. Ще те презира, а публика - колкото щеш. И пари. И жени.
- Не ми говори за жени - сепва се производителят на изкуство. - Имам ги две вкъщи. Жена ми не е бутнала на когото не й е поискал. На мен обаче, искам, не искам, не бута. Дъщеря ми е склонна към подражателство. Ще ги опиша. Ще се засрамят. Ще получа онова, което най-много ми липсва: семеен авторитет и социално признание...

Рисунка Людмил АСЕНОВ


- А! - възкликва писателят. - Юлиан Августейши!...
Писателят не отделя очи от прозореца.
- Какво - осведомява се Феодосий Андонов, художник. - Какво общо има с моя въпрос Юлиан Августейши?
- Има - задоволява любопитството на Феодосий Андонов, художник, писателят. - Не само с твоя въпрос. Той също иска да става писател. Написал си е био-библиография.
- Я глей ти! - възклицава с пренебрежение Феодосий Андонов, художник. - Какво е написал?
- Био-библиография - отвръща писателят. - Остави, че там той ден из ден си спомня писмено най-важните дати от своя живот пред въображаемия читател, но описва и химическите забележителности на своето тяло, посредством които със свои думи обосновава неоспоримото значение на собствената си знаменитост.
- Какво искаш да кажеш? - хвърля лениво око към прозореца Феодосий Андонов, художник. Стопирал е тялото си в неудържимия порив да се почувства по-творческа личност.
- Вегетарианец - уточнява писателят.
- Че в днешно време кой има пари за месо? - любопитства Феодосий Андонов, художник.
- Има - кратко отвръща писателят. - Намират се все още екземпляри с подобни възможности. Но те пренебрегват стремленията на духа. Експедитивен човек!... - съобщава писателят.
- Кой? - пита Феодосий Андонов, художник.
- Роса Неком - информира писателят. - Има си още един псевдоним. Не му се нрави вече Юлиан Августейши. Отгоре на всичко, с новия си псевдоним обявява партийната си непринадлежност.
- Какво? - пита Феодосий Андонов, художник.
- Роса Неком. Чист е като роса. И е неком, което ще рече: не-комунист. Чиста работа - забързано произнася писателят.
- Давай - великодушно забравя нещението си да бъде слушател Феодосий Андонов, художник. Може пък днес събеседникът да му поднесе наготово някоя случка във връзка с бъдещата му работа на мислител. - Експедитивен човек...
- Да - потвърждава писателят. - Юлиан Августейши, или кратко казано, Роса Неком. Роса Неком чете бързо. Говори бързо. Спи бързо. Яде бързо. Гледа бързо. Слуша бързо. Пише бързо. Къпе се бързо. Кара колата си бързо. Върви оттук-натам и бърза. Само дето седи бавно. Но когато само седи. Седи бавно. И гледа. Седи бавно на пейката в парка, не мисли за нищо, после пак започва да бърза. Отива да пише. В един взвод бяхме с него в казармата - конкретизира се писателят между другото. - После, след уволнението, работи набързо в някакво сиропиталище. Чукаше счетоводителката на социалното заведение. Пак бързо. Счетоводителката крадеше. Бързо, и тя като него. Крадеше. Да има. За него. За него. За цялото семейство или за семейството като цяло. Нашият човек чука, и е пиян. Непрекъснато е пиян, но чука с известни прекъсвания. А се научи и да краде с известни прекъсвания. Е, не крадеше, вземаше от приятелчетата в сиропиталището онова, което те бяха окрали. С възпитателна цел. Да не крадат никога! Биеше ги с върбова клонка, която никога не изпускаше из ръка. Нали беше педагог. Вземаше си. Да има. Независимо за какво станеше дума, приключваше мисълта си с "Това е едната страна на въпроса!" Добре, но го срещам веднъж, и след като ми бе казал "Това е едната страна на въпроса!", наместо да тръгна и продължа пътя си, проявявам наивността да попитам: "А другата?" "Какво другата?", вика ми. "Другата страна на въпроса!", отвръщам. "О, казва, това е друга история!" "И каква е историята?" - проявявам аз настоятелност. "Мога книга да ти напиша например!", отвръща ми срамежливо и свежда глава като безрога крава, подгонена от зли кучета. Сякаш да се е случило нещо изключително важно. А се беше случило нещо изключително важно: освен че, да кажем, от казармата той не беше написал нито едно писмо, защото текстовете на писмата го затрудняваха, за пръв път някога през живота му някой го беше издебнал и го беше накарал да се замисли коя е другата страна на въпроса. Искам да те попитам още нещо, издевателствам аз: каква беше предишната страна на въпроса? Ами, мога да ти поправя котлон. Мога гроб да ти изкопая. Мога къща да ти направя, от плана до покрива, после и до ключа. Може би можеш да ми направиш също така и пантофи, с които да вляза право в направената от теб къща? - информирам се аз. Мога, отвръща. Мога също да ти преподавам най-нова американска и западноевропейска литература, древногръцка философия, естествените науки, математика, геометрия, история на изкуството, социология, роботика, термодинамика, статика, ракетостроене, химия, ботаника, зоология, астрономически науки... Иначе казано, тъстът му имаше трактор, комбайн и каква ли не техника по селскостопанските работи, стотици декара орна земя, допуснал го бе да живее в собствения си дом, дал му беше за жена дъщеря си, отглеждаше неговите деца. А Роса Неком работеше, с други думи, бързо седеше в едно разпадащо се кресло, бързо се хранеше, бързо разказваше каква е другата страна на въпроса, продължи да го върши и след като тъстът умря и жена му набързо го беше разкарала. Сега ходи по приеми. Започне ли да ти обяснява какво би могъл да направи, не може да не се попиташ: Какво ли изкарва от задника си този човек, след като устата му като в скоропоговорка непрекъснато бълват думи за това, какво би могъл да направи, и всичко, което би могъл да ти каже. Лично аз, каза писателят, реша ли някога да стана писател, ще седна да напиша един разказ. Разказът ще се казва "Юлиан Августейши - Роса Неком" и ще съдържа едно-единствено изречение: "Юлиан Августейши - Роса Неком".
Писателят беше въздъхнал. Беше се изморил. Настанала бе тишина.
- Че ти не си ли писател? - обажда се по някое време Феодосий Андонов, художник.
- Не - казва писателят. - Не съм. Ще изчакам малко първо ти да станеш писател. Тогава ще си помисля.
- Остави ми случката, за която говориш, тогава - моли кокетно Феодосий Андонов, художник. - Може би мога да започна живота си отначало. Може би може да започна да пиша. Може би мога да стана писател. Може би може да добия известност. Може да може да получа някоя важна награда. Може би може да изкарам пари. Може би може...
- Не - казва писателят. - Докато ти ставаш писател, малко ще си почина.
- Хубаво - рече Феодосий Андонов, художник. - Даваш ми случката, додето ти си почиваш, обработваш ми случката малко, аз си купувам компютър, ти преписваш случката ми на компютър литературно, и като стана писател, ставай писател колкото щеш!...
Устата на Феодосий Андонов, художник, стои широко отворена.
Не е успял да изложи мисълта си докрай.
Въздухът застрашително изсвистява.
В ателието на Феодосий Андонов, художник, става течение. На прага на помещението се извисява едно от подобията на един от въргалящите се по пода каменни паметници. Появила се е жената на Феодосий Андонов, художник.
Чорлава, ранобудна, тя е също художник. Това струва много време, пари, нерви и труд на Феодосий Андонов, художник.
Жената до изнемога пищи.
Преди да свърши разказът за Роса Неком, не я бяха чули. И сега нямаше да я чуят.
Феодосий Андонов, художник, нямаше да стане писател.
Голяма загуба за народа.

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1826

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1784

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1608

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1903

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1745

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1975

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1737

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1921

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ