Позиция
Шумна рекламна акция
Към колегата анонимен евродепутат
/ брой: 29
Георги ПИРИНСКИ
Брюксел
Небезизвестната агенция "Пик" разпространи куриозното съобщение, че анонимен евродепутат коментирал пред нея, че "за пореден път българските социалисти плюят в Европа за това, което ги е яд, че не са се сетили да предложат те". За какво иде реч?
Периодът 2-4 февруари бе седмица на националните парламенти в ЕП. В поредица пленарни заседания с участието на депутати от националните парламенти бяха обсъждани актуалните въпроси от ЕС, в т.ч. средносрочният преглед на стратегията 2020.
Посоченият преглед е абсолютно необходим, тъй като досегашното изпълнение на стратегията се разминава сериозно с поставените от нея цели за повишаване на заетостта и намаляване на бедността. Комисията на ЕС през цялата м.г. подготвяше такъв преглед, в т.ч. обществена консултация, в резултат на която постъпиха няколкостотин предложения.
Този преглед е жизнено необходим като основа за правилното насочване на инвестициите по плана "Юнкер" към най-острите проблеми на съюза. Съвършено неочаквано обаче на пленарното заседание на 3 февруари на обяд, посветено именно на темата за средносрочния преглед на "Европа 2020", комисар Катайнен крайно безотговорно и без никакви сериозни намерения между другото подхвърли, че комисията отлага средносрочния преглед за края на годината, като 10-ина минути след това напусна залата, оставяйки депутатите да обсъждат.
Именно това отношение на комисаря предизвика наистина острата ми критична реакция, като заявих, че такова отношение по посочения преглед буди основателни съмнения доколко планът "Юнкер" е реално средство за решаване на основния проблем на ЕС - разрастващите се неравенства между държавите и в самите тях, или е по-скоро шумна рекламна акция.
Що се отнася до тревогите на колегата евродепутат, че подобно мнение злепоставяло България пред Европа, бих го насочил към мнението на предполагам уважаваното от него световно издание "Икономист", чийто коментар по повод плана "Юнкер" бе озаглавен "Свиркайки си, докато Европа гори" и по-нататък, характеризирайки автора на плана като "най-големия алхимик на Европа", констатира, че неговият план се гради на сериозна доза вълшебничество (броят е от 29 ноември 2014 г.).