Яне Янков:
Ще завалят дела срещу Столична община
Цена от 1,30 лв. за киломитър пробег в София е нереална, обяви шефът на НФТВБ
/ брой: 51
- Господин Янков, какви са аргументите за сигнала, който подадохте в КЗК?
- Сигналът е заради срещата между заместник-кмета по транспорта в София Любомир Христов с 4-5 от т.нар. регистирани превозвачи с цел определяне на максимална цена на таксиметровите услуги. Те са коментирали цената и тя ще бъде предложена на Общинския съвет за гласуване.
- Каква е цената, която е коментирана там?
- На срещата, за която бе оповестено от Любомир Христов, е взето решение цената да не надвишава 1,30 лв. за километър пробег. Това не е реална цена, защото не отговоря на реалната себестойност на услугата. Целта е с тази занижена цена от пазара да се отстранят реалните участници - тези, които си плащат данъците и осигуровките, за сметка на сивия сектор. Това е даване път на нелоялната конкуренция. Плащането на данъците е задължение на всеки един стопански субект. Няма обаче друг шанс човек да оцелее на 1,30 пределна цена, ако не укрива доходи и не си плаща данъците и осигуровките. Това е нелоялна конкуренция, която съществува от няколко години на пазара и убива реалния бизнес.
Себестойността на таксиметровата услуга се определя от много компоненти. Това са разрешително, текуща поддръжка, косумативите и разходите по тях. Важно е заплащането и работното време на таксиметровия водач, което е ограничено до 8 часа. В тях той трябва да зарабати минимална работна заплата, която е 380 лв. на месец, а с осигуровките стават около 500 лв. минимум, които трябва да изкара месечно. За да заработи тази сума, той не може за предлага услугата под 1,50 лв. на километър.
- Това е изчислението на НФТВБ.
- Да, но това е минимална цена. Ако е по-ниска, това означава, че цената се компенсира по някакъв друг начин. Това поставя лоялните фирми в неравноправно положение на пазара и те са под натиска на сивата икономика. А без държавата това няма как да се случи. Защото, ако държавните институции спазват и прилагат закона такъв, какъвто е, и има равноправно третиране на всички участници на пазара, това няма да се случва. Но държавата, държавните институции и държавните чиновници са в основата на сивия сектор, от което губят клиентите, защото всичко рефлектира върху тях.
- Какъв е размерът на сивия сектор в София?
- По наши данни той се е разпостранил вече над 70 на сто. Дори и тези, които до преди 2-3 години бяха в реалната икономика, не могат да издържат и им остава само алтернативата или да фалират, или да отидат в сивата икономика.
- Ако се одобри цена от 1,30 лв. за километър пробег, кой ще спечели и кой ще изгуби?
- Ще спечелят някои фирми, като обявят фалит - дали реално, или като си направят подходящо счетоводство заради нереално ниската пределна цена и ще започнат да завеждат дела срещу общината. Предстоят съдебни искове за финансови загуби срещу общината заради нереалната цена на услугата. Кой ще плати? Отново обикновеният данъкоплатец, обикновеният софийски гражданин. Затова искаме КЗК да се намеси. Трябва да си свърши работата, защото това е картелно споразумение и то с участието на зам.-кмета по транспорта.