Ще строят "Струма" с двойно преминаване през Кресненското дефиле
Търсят изпълнител за изграждането на 26 км от АМ "Хемус"
/ брой: 215
Недостроеният участък на магистрала "Струма" ще се изгражда чрез т.нар. двойно преминаване през Кресненското дефиле. Проектът предвижда движението в посока от Благоевград към Кулата да е по съществуващия път, а в обратната посока да се направи обход на Кресна през Стара Кресна, източно от съществуващия път. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на строителен форум, организиран от Камарата на строителите в България. Ще бъдат изградени и тунели заради преминаването на животни в някои участъци, обяви министър Павлова.
Министърът посочи, че в момента Агенция "Пътна инфраструктура" е на финалната права по подготовката на оценката за въздействието върху околната среда на проекта. До пролетта вероятно ще бъде готов и идейният проект на преминаването през Кресненското дефиле, каза още тя. Недостроените участъци на магистралата доведоха до спорни въпроси за изграждането на пътя между строителното министерство и екоорганизациите в страната. Заради богатата флора и фауна в района еколозите се обявиха против изграждането на пътя през Кресненското дефиле, а след това беше одобрен строеж на 15 км тунел. Проектът обаче бе отхвърлен заради високата цена на съоръжението, а експертите от строителното министерство не можеха да намерят решение как да бъде построен пътят. Припомняме, че ако изграждането не бъде започнато до 2018 година, страната ни не само ще загуби предвидените над 739 млн. лв., но и ще трябва да връщаме пари за вече построени части от магистралата. За готовото трасе до момента сме взели 538 млн. лв. Така загубите биха могли да надхвърлят 1 млрд. лв.
В момента тече процедура за избор на изпълнител за изграждането на два участъка от 26-километровата отсечка на автомагистрала "Хемус". Първото трасе е с дължина от 10 км от Ябланица до "Боаза", а вторият е от Белокопитово в посока към Търговище и София с участък с дължина 16 км. Очаква се парите да бъдат основно от национално финансиране и голяма част от тях да бъдат осигурени от събираемостта на пътните такси от бъдещата ТОЛ-система.
Обявени са 11 процедури за 2,3 млрд. лева по новата програма "Региони в растеж" 2014-2020 г., което представлява 76% от бюджета на програмата. През 2017 г. ще стартират още 3 процедури за 362 млн. лева, т.е. още около 12 на сто.