Позиция
Ще падне ли недостижимият връх
Опитите за производство на автомобили у нас досега са се проваляли
/ брой: 91
Дългоочакваната новина се отлага за октомври. Тогава трябва най-сетне автомобилният гигант "Фолксваген" да каже къде ще бъде изграден новият му завод в Източна Европа. Дотогава трябва да приключат преговорите с останалите на финалната права България и Турция. Поне така твърдят международни медии. Още в средата на ноември 2018 г. "Фолксваген" обяви, че производството на Skoda Karoq и Seat Ateca ще бъде преместено в нова производствена мощност, за която се търси място в Източна Европа. Замислено е новият завод да облекчи производството на Skoda. Още миналата година директорът на дъщерната фирма Бернард Майер заяви, че капацитетите на заводите на Skoda в Европа са изцяло запълнени.
И докато България и Турция все още могат да таят надежди, Сърбия явно ще трябва да се примири с мисълта, че е отпаднала от надпреварата. Само преди две седмици германският "Франкфуртер алгемайне цайтунг" цитира сръбския президент Вучич, според когото офертата на Белград е по-добра от тази на България. Вучич обаче признава, че България има едно ключово предимство: членството в ЕС. Шансовете на Турция също не са за пренебрегване. Тя има свободен достъп до пазарите на ЕС. Много други автомобилни концерни имат заводи там.
Министърът на икономиката Емил Караниколов се въздържа от коментари по темата за решението на германския автомобилен концерн "Фолксваген", но заяви, че България има готовност да произвежда автомобили. Над 95% от тази продукция отиват за износ. Подобрява се драстично търговският баланс на държавата. Инвестиция за 1 млрд. евро може да прави оборот за 10 млрд. По данни на Министерството на икономиката 5% от БВП на страната вече се падат на автосектора, което се изчислява на 2,7 млрд. лева оборот. Този бранш е сред най-бързо развиващите се. В момента има над 170 компании за авточасти, в които са наети близо 50 хил. души. Хората в автосектора обаче говорят с прикрито недоволство. Защото за България вече близо 60 години остава един недостижим връх - изграждането на завод, в който някоя от световните компании да произвежда цели автомобили.
Трябва да разсеем създалото се схващане, че България е най-силната дестинация напоследък за автомобилната индустрия, казваше някогашният министър на икономиката Божидар Лукарски. Демографията и липсата на работна ръка, бюрокрацията, съдебната система и лошата инфраструктура плашат световните производители. Липсва стратегия за насърчаване на растежа в автомобилната индустрия. Инвеститорите отчитат, че сме прекалено малък пазар с ниска покупателна способност. Затова и занапред със сигурност ще оставаме извън техните стратегически планове, бе мнението на Лукарски.
На този фон стават смешни твърденията на Росен Плевнелиев, че с изявленията си за повсеместната корупция у нас президентът Румен Радев може да попречи на голямата инвестиция. Бившият държавен глава добре знае, че германският бизнес е твърде наясно със ситуацията в страната. Корупцията, правната система, непрозрачните обществените поръчки, лошото образование, ниската производителност и лошата инфраструктура остават основните проблеми пред германските фирми в България. Това показва традиционното проучване на Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК). Според анкетата по част от показателите, които определят средата за бизнес, България изостава от останалите страни в региона. За една година делът на германските фирми, които биха инвестирали отново в България, макар и голям, е намалял от 90 до 88 на сто. В сравнение с данните за останалите страни от Централна и Източна Европа оценката на германските фирми в България за борбата с корупцията и престъпността остава далеч под средното ниво за региона. Да се надяваме, че във "Фолксваген" не четат тези изследвания, а се доверяват на информация от Плевнелиев.