Седем филма, наредени в киноомнибус
Някои от тях наистина се докосват до неповторимата атмосфера и дух на Пловдив
/ брой: 83
Киноомнибусът "Седем", проект от официалната програма на "Пловдив 2019", потегли от града под тепетата към своята публика. Негови продуценти са Поли Ангелова, Елена Мошолова и Николай Тодоров, един от осемте режисьори на седемте кратки филма, наредени в киноомнибуса. Филмите са заснети в Пловдив и близо до града и това е, което ги свързва и оправдава в някаква степен финансирането от страна на общинската фондация. Това не е туристическият Пловдив - има няколко кадъра от Стария град, но заснети по начин, който повече напомня старинен италиански град. Не прилича и на прочутия филм на Людмил Стайков от 1984 г. по сценарий на Анжел Вагенщайн, заснет по покана на РАИ за документалната серия "Европейски столици на културата". Все пак някои от филмите на 2019-а наистина се докосват до неповторимата атмосфера и дух на града. И това в най-голяма степен може да се каже за филмите на двамата пловдивчани Петър Вълчанов (в тандем с Кристина Грозева) и Димитър Кутманов.
Изумителен филм по своя поетичен киноразказ и общочовешки внушения са създали двамата режисьори на покрива на един жилищен блок (всъщност той и близката околност са местата, където е израснал Петър Вълчанов), в главната роля е тяхната дъщеря и млада виолончелистка Сибила Петрова. "Дует" е филм за едно девойче на ръба на детството и съзряването, за приятелството с въображаемо другарче - в ролята на Тео е друго чудно момиченце - Теодосия Паспалева, и за първото истинско партньорство в живота му с тийнейджър, който свири на китара на покрива. Покривът, като много осезаема метафора за самотата и за мечтанието, и музиката ги свързват в дует. Заснети са части от Пловдив с главната улица със стълбата към Сахат тепе и паметника на Мильо, вълшебната Цар-Симеонова градина и улица "Иван Вазов", по която главната героиня ходи в Музикалното училище. Филмът е действен, той разказва история, освен това е много светъл, много позитивен. "Дует" беше щастливо нареден на края на киноомнибуса и успя да притъпи до някаква степен отчаянието, което се беше настанило в залата след филмите "Химера" по сценарий и режисура на Павел Веснаков (история за лоши духове и много кръв, приобщена към последствията от трагедията в Чернобил през 1986 г.) и "Съвсем като мен" - мрачна фантазия на сценариста и режисьор Любомир Младенов, чието действие се развива във фоайето на Централната поща и на остров Адата.
Атмосферата на древния град се почувства в "Дом" на младия режисьор Димитър Кутманов. Филмът е автобиографичен, в него има навеи от детството, един от персонажите е момче на около десетина години. Заснет е с непрофесионални актьори, единият от които вероятно е дядото на режисьора. Действието е без говор и се развива основно в стара къща - заснета е известна каменна къща на Сахат тепе, броди по интересни места в Стария град и други топоси на Пловдив, оператор е Диан Загорчинов. Това е метафоричен филм, без отчетлив сюжет, загадъчен и въздействащ въпреки дължината си. "Изчезващ вид" на Николай Тодоров е в някаква степен реверанс към духовните хора на Пловдив - героят е художник, интересен човек и поет, в ролята - режисьорът Павел Веснаков. Заснети са прекрасно нощните булеварди "Руски" и "Христо Ботев". Действието се развива в порутената и обезлюдяла сграда на Ефория "Зограф" до пешеходния мост.
Христо Симеонов е заснел филма "Нина" в района на Централната гара с участието на Маргита Гошева и едно младо момиче - 13-годишната Пламена Стефанова. Сюжетна история за малка крадла и срещата й с една алтруистична жена.
Киноомнибусът започва с филма на Ралица Петрова по неин сценарий "Better nature", заснет в полите на Родопите, над Марково, в насмешлива, иронична бленда. В центъра е работливо момиче, май случайно попаднало в група за релакс, която засажда мързеливо фиданки в обезлесена местност. Всеки от тази група търси спасение в едно прегърнато от него дърво. Момичето се натъква на снаряд и групата побягва да се спасява. На финала вместо дърво дребничкото работливо момиче прегръща утешително изплашената самотница и противна дебелана, която ръководи упражненията на групата.
Киноомнибусът "Седем", един от скъпите проекти на програмата на ОФ "Пловдив 2019", започна своя път към зрителите, може би ще бъде показан и в чужбина. Възможно е той да донесе и награди на свои създатели, особено ако някои от филмите се показват отделно. След години ще се съди за Пловдив и по тази противоречива поредица.